Després de més d'un any de negociacions, aquest divendres hem conegut els candidats finalistes per reindustrialitzar les plantes de Nissan a Barcelona. Concretament s'han escollit un total de 3 projectes, el de l'empresa xinesa d'automoció Great Wall Motor (GWM), el de la signatura catalana de mobilitat sostenible QEV Technologies i el del fabricant de motos Silence.

Els sindicats han informat que la taula per a la reindustrialització de Nissan, integrada pel Govern, el govern espanyol, l'empresa i els sindicats, que la decisió presa aquest divendres és engegar una "negociació preferent" amb Great Wall Motor, i, alhora, comptar amb QEV i Silence com a "projectes complementaris"  per a la reindustrialització. 

Per tant, amb aquesta decisió provoca que es descartin tots els altres projectes que s'havien presentat i que aspiraven a la reindustrialització i s'obre ja la recta final del traspàs de les plantes que acabarà amb un contracte ferm per a fer realitat una nova activitat industrial en els tres centres de producció de Nissan a Barcelona.

En tres mesos Nissan abandona Barcelona

El procés pren així un nou rumb, a escassos tres mesos que Nissan tanqui definitivament les seves plantes a Barcelona deixant sense feina a uns 2.500 treballadors. Per l'altra part, la favorita per ocupar les plantes , GWM, una empresa xinesa que produeix vehicles SUV i camionetes, podria absorbir tota la mà d'obra actual de Nissan, però només ompliria la fàbrica de Zona Franca, la més gran de les tres plantes, fabricant fins a 100.000 cotxes a l'any.

Ara bé, des dels sindicats apunten que GWM estudiarà la possibilitat d'utilitzar també la planta de Montcada, per la qual cosa deixaria només sense ocupar la de Sant Andreu de la Barca, aquí és on entrarien QEV i Silence per negociar el contracte per a l'última planta.

QEV Technologies

Un altre dels candidats que ha passat l'última fase de selecció és QEV Technologies, que assumeix el lideratge d'un "hub" de descarbonització, del que formen part altres empreses com les sueques Inzile i Volta Trucks. El seu projecte planteja la possibilitat de desenvolupar i produir un cotxe elèctric petit, orientat a l'ús privat, cotxe compartit i repartiment d'última milla, així com desenvolupar plataformes de tracció elèctrica alimentades amb piles d'hidrogen per a camions, autobusos i autocars, entre altres productes.

Segons QEV, el pla industrial assegura el futur de les tres fàbriques de Nissan, amb un projecte "integral i escalable", que començaria amb la producció de més de 100.000 vehicles a l'any abans del 2025, amb la creació de més de 4.000 ocupacions directes i prop de 10.000 llocs indirectes.

La signatura ha anunciat aquest divendres una inversió de 7,5 milions d'euros en el capital social d'Inveready i l'entrada de nous socis en el "hub", com Engie, Grup Ilunion, Facility Services, Grup Àgora Invest, Muving, E-Milers Company, Centre CIM i Eurecat. El "hub", que està treballant també en el desenvolupament d'un projecte centrat en una fàbrica de bateries, compte ja, entre altres, amb el fabricant de camions elèctrics de Tevva Trucks.

Motos elèctriques

La tercera opció que queda sobre la taula és la del fabricant de motos elèctriques Silence, amb una inversió d'uns 30 milions d'euros, que algunes fonts del sector apunten que podria arribar a fabricar un model per a Seat.

Els comitès d'empresa de Nissan han destacat, en un comunicat, que a partir d'ara s'entra en un procés de negociació que volen que sigui ràpid, per la qual cosa insten a tancar acords definitius a la fi d'octubre, i adverteixen que no donaran per guanyador cap projecte si no ofereix garanties d'ocupació i condicions laborals.

A més, no descarten com a opció de futur obrir noves vies de negociació amb les alternatives descartades si les primeres no s'ajusten als objectius. Pel camí de les converses han quedat relegats projectes com el de la companyia belga Punch, que plantejava produir fins a 46.000 vehicles en les plantes de Nissan en 2025 i 75.600 en 2030.

La companyia preveia invertir fins a 650 milions d'euros en l'horitzó de 2027, que es convertirien fins a 1.000 milions en 2030, per a produir vehicles d'hidrogen reutilitzant els models 'pick-*up' i la furgoneta eNV200 de Nissan, i aprofitant la mateixa plantilla.

El grup belga assegura que la seva proposta generava 2.000 ocupacions directes fins a 2025, sense comptar als proveïdors, als quals també ha manifestat la seva voluntat de mantenir. Fora de la taula va quedar també ja fa un temps altre projecte d'un fabricant asiàtic, entre altres dels 17 que van passar el primer sedàs de la taula.

Els sindicats esperen que, a partir d'ara, quan comença la fase de negociació dels contractes definitius es posin sobre la taula tant les ajudes públiques disponibles com les condicions salarials i d'ús de la plantilla. Està per veure quan es podrà incorporar al nou projecte la plantilla actual de Nissan i si haurà d'anar durant un temps a l'atur a l'espera que les empreses seleccionades concloguin el procés d'adequació de les instal·lacions.

Els representants dels treballadors reclamen que el 31 de desembre no es plantegi com una data límit per a acabar el treball de la taula, que creïn no hauria d'acabar fins que es tanqui la negociació de tots els serrells, inclòs el pla social.