ÚLTIMA HORA | Segueix el minut a minut del conflicte Rússia - Ucraïna

Els preus de l'energia pugen i pugen des que va començar la guerra, que també està començant a causar veritables problemes en la cadena de subministrament de moltes indústries europees com per exemple l'automobilística. De fet, la guerra està provocant, sobretot, dificultats per exportar i importar components dels cotxes, factor que sumat a l'augment del preu de l'energia està provocant que algunes plantes, sobretot del centre d'Europa, s'estiguin veient obligades a reduir torns de producció o fins i tot a tancar les portes durant uns dies. És per això que aquest dimecres els clústers espanyols de l'automoció han creat un grup de treball per a ajudar les empreses del sector a mitigar l'impacte de la guerra entre Rússia i Ucraïna. Un dels punts clau del grup de treball serà, la cerca de solucions logístiques per al problema del subministrament. Entre les actuacions més urgents destaca la recuperació de la producció de cables per a subministrar als fabricants de vehicles europeus.

Ara bé, per iniciar aquesta tasca, aquestes organitzacions de comunitats com Catalunya, Navarra, La Rioja, País Valencià o Galícia han mantingut una reunió amb els seus homòlegs a Ucraïna, Polònia i la República Txeca per a conèixer la situació de primera mà. En aquesta trobada, segons un comunicat del clúster català, CIAC, la directora de l'associació d'Ucraïna, Olga Trofymova, ha proposat que les empreses amb seus o plantes a Rússia les traslladin a la regió de Carpathia, prop de la frontera d'Ucraïna amb Eslovàquia, on assegura que existeix una àrea industrial adequada per a acollir-les. Trofymova ha traslladat també als seus col·legues espanyols la necessitat que les empreses ucraïneses que continuen en marxa puguin comptar també amb subministraments, ja que estan tenint problemes de desproveïment de material.

Per part seva, el representant del clúster de la República Txeca ha destacat les dificultats en la cadena de subministrament al seu país, a més de l'impacte que suposa la pujada del preu de l'energia i els combustibles, mentre que el portaveu de l'associació de Polònia ha fet notar les dificultats en el transport. A més, han assenyalat que molts treballadors ucraïnesos estan abandonant els seus llocs a les fàbriques d'automoció per a tornar al seu país a lluitar.

A propòsit d'això, cal recordar que Rússia és el desè fabricant mundial de cotxes i, amb dades del 2020, va aportar 1,4 milions d'unitats al mercat, per darrere dels 2 milions del Brasil o els 2,4 d'Espanya i molt per darrere de la Xina, que encapçala la classificació amb 25,2 milions de cotxes, encara que gran part d'aquesta producció és per a la venda en la mateixa Rússia.

Afectació a Catalunya i Espanya

Totes aquestes qüestions estan començant a arribar a Catalunya i Espanya provocant tancaments i reduccions de la producció, que s'han ajuntat amb la crisi de microxips que viu el sector des de fa pràcticament un any. De fet, segons una enquesta ser realitzada entre 137 empreses pertanyents als clústers d'automoció espanyols, el 89,8% de les empreses consultades sofreix problemes d'importació i exportació o tots dos, i el 30,7% preveu conseqüències de les sancions econòmiques imposades a Rússia per diferents organismes internacionals. El 17% opina que hi haurà dificultats en els desplaçaments i el 5,7% es planteja possibles problemes per a repatriar als empleats de les plantes de països veïns al conflicte, en cas que la situació s'agreugés.

Pel que fa a Catalunya, després de la marxa de Nissan només hi ha una gran planta automobilística, la de Seat a Martorell, i segons han confirmat a ElNacional.cat, la fàbrica segueix treballant amb els torns habituals i, de moment, no està previst que canviï res, encara que ara per ara, és difícil fer previsions més enllà del curt termini, segons asseguren. 

Ara bé, fora de Catalunya sí que hi ha hagut afectacions concretes, com per exemple a la fàbrica de Mercedes-Benz de Vitòria, que aquest dijous ha comunicat a la plantilla la suspensió dels tres torns de producció de dilluns i dimarts que ve per a tot el personal a causa de "la incertesa existent respecte al subministrament de peces per a la fàbrica". En un comunicat, l'empresa també ha informat que es manté l'activitat productiva relativa a la setmana 11 d'aquest 2022, en els tres torns previstos per a la resta de la setmana, dimecres, dijous i divendres, llevat del dissabte 19 de març, dia que "no es confirma la necessitat de treballar planificada per a aquesta jornada". La suspensió dels tres torns de producció de dilluns i dimarts es farà amb càrrec a borsa i estarà afectat "tot el personal directe i indirecte, penjat i no penjat de la fàbrica".

Europa, molt més afectada

El centre d'Europa, en tenir molts més lligams comercials amb Ucraïna i Rússia, aquesta incerta i falta de subministrament és molt més evident. De fet, Volkswagen, matriu de Seat, ha reduït producció a Zwickau i Dresden; Skoda ha limitat la producció a la República Txeca; Hyundai ha suspès temporalment la producció a Sant Petersburg, i Renault sofreix una parada temporal a Moscou. Volvo i BMW han aturat les exportacions a Rússia; Ford i BMW han suspès la col·laboració amb els socis industrials a Rússia; i Daimler Truck ha suspès totes les seves activitats comercials a Rússia. Així mateix, Sumitono Electric Industries ha suspès la fabricació de cablejat a Ucraïna; i Nokian ha anunciat un trasllat de la seva producció de pneumàtics fora de Rússia.