Turisme i Muntanya, la divisió de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) encarregada de gestionar i promoure les destinacions de muntanya, preveu atraure un 10% més de visitants durant la temporada d'estiu gràcies a més de 70 activitats. En aquest mateix període del 2015, el grup va assolir 202.155 visitants en cinc estacions de muntanya i 1.047.535 visitants en set trens turístics. Del Pirineu Oriental, on es troben la Molina (Cerdanya), Vall de Núria i Vallter 2000 (Ripollès) fins al Pallars Sobirà amb Espot i Port Ainé, passant pel Cremallera i els Funiculars de Montserrat (Bages), el Tren del Ciment (Berguedà) o el Tren dels Llacs (Segrià, Noguera i Pallars Jussà), entre d'altres.

Ara bé, tenint en compte que la temporada d'estiu suposa únicament un 15% de l'activitat anual, mentre que la temporada d'hivern representa el 85% restant, el president de FGC, Enric Ticó, ha assegurat a El Nacional que "l'objectiu és no perdre diners" i "donar servei a 10 comarques de Catalunya". En aquest sentit, ha concretat que es tracta de generar activitat per a tota l'oferta que hi ha complementària a les comarques així com també crear una dinàmica de turisme estiuenc un cop "la inversió ja està feta". 

Col·laboració público-privada

Malgrat que des de FGC es desconeix l'impacte econòmic generat a l'estiu més enllà que únicament per obrir ja es generen 280 llocs de treball, a l'hivern "cada euro que recapten en forfaits suposa entre 6 i 11 euros més pel territori". I conscients del repte que se'ls planteja davant l'increment de visites al llarg de l'estiu, Ticó ha explicat que es mostren oberts a la participació privada a l'hora de "plantejar nous negocis" a les estacions.

"Quan detectem que hi ha possibles negocis interessants per fer a les pistes de muntanya, estem disposats a analitzar qualsevol proposta que se'ns faci des del sector privat", ha reiterat. A tall d'exemple, s'ha muntat un gimnàs a Rialp, entre les estacions Espot i Portainé amb finançament privat.

Noves activitats

Pel que fa a estacions de Muntanya, la Vall de Núria amb 155.377 visitants i la Molina amb 40.373 visitants són les joies de la corona d'estiu de FGC. Aquesta temporada, la primera comptarà amb una ampliació del parc lúdic, mentre que la segona ha ampliat el Bike Park amb la zona de Trampolí que permet baixar pel circuit marcat mentre es grava un vídeo del descens amb bicicleta.

D'altra banda, els trens turístics que van rebre més visitants el 2015 són els funiculars i el cremallera de Montserrat amb 794.601 visitants i el cremallera de Vall de Núria amb 229.849 visitants.