El debat sobre l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-El Prat segueix encallat malgrat que ja s'han fet tres reunions tècniques sobre la matèria els dies 8, 15 i 21 de juliol, en les quals han participat la Generalitat, que ha convocat aquest grup de treball, el Govern, Aena i ajuntaments de la zona. El Govern i els ajuntaments han demanat que s’ajorni una decisió més enllà del 30 de setembre, data límit fixada per Aena. 

Així consta en el document de síntesi, no definitiu, elaborat a la tercera reunió, celebrada aquest dimecres. El document, al qual ha tingut accés Efe, divideix en tres grups els temes tractats: qüestions organitzatives, aeronàutiques i ambientals.

Ajornar la decisió

El Govern i els ajuntaments sostenen que no és possible definir de forma "precisa" el futur de l'aeroport abans del 30 de setembre, data límit en la qual el Consell de Ministres ha d'aprovar el Document de Regulació Aeroportuària (DORA) per al lustre vinent. De fet, alguns consistoris han reclamat ajornar l'aprovació del DORA, cosa que Aena ha considerat que no és possible perquè el termini ve determinat per llei.

També s'ha tractat la necessitat de consultar a la Comissió Europea si finalment s'avala la proposta d'Aena, que implica allargar 500 metres la tercera pista del Prat i envair la Ricarda, un estany situat al Delta del Llobregat, espai protegit per la xarxa europea Natura 2000. Sobre aquest tema, s'ha acordat consultar a la Comissió abans de tramitar el pla director: en aquesta qüestió Aena ha coincidit amb les administracions, encara que ha alertat que això allargaria l'aprovació del citat pla director, que normalment ja es triga dos anys a concretar.

Sobre la proposta d'Aena de compensar amb 280 noves hectàrees les 45 hectàrees del Delta que es perdrien a causa de l'ampliació, s'assumeix que es tracta d'"un document inicial" que ha de coordinar-se amb "els plantejaments en curs per part de la Generalitat", en cas que finalment s'accepti allargar la tercera pista.

Maurici Lucena, president d'Aena / Efe

Més vols internacionals

El document també apostat per atreure més vols intercontinentals -lligats a l'"activitat econòmica i turisme de qualitat"-, cosa que la Generalitat veu "imprescindible" i l'Ajuntament de Barcelona titlla de "bon objectiu estratègic".
 

Igualment, la Generalitat ha definit com a "estratègiques i imprescindibles" inversions en alta velocitat en els aeroports de Barcelona, Girona i Reus, si bé aquestes partides ha de fixar-les Adif i no Aena.

Pistes segregades

Els Ajuntaments de Gavà, Castelldefels i Viladecans han urgit, al seu torn, a consolidar el model de pistes segregades, que limita l'impacte acústic per a veïns de zones limítrofes a l'aeroport, fet sobre el qual s'han mostrat favorables la Generalitat i Aena.

En aquestes reunions hi han participat representants dels ministeris de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana i de Transició Ecològica i Repte Demogràfic; d'Aena, de les conselleries de Territori i Acció Climàtica, i dels ajuntaments de Barcelona, el Prat, Castelldefels, Gavà, Viladecans i Sant Boi.

Per al dia 29 està prevista una nova reunió, en aquest cas amb la participació dels consistoris de Reus i Girona i d'Adif, per explorar si una eventual ampliació és possible amb el concurs dels dos aeroports situats en aquestes localitats, cosa que Aena no veu viable. 

 

Imatge principal, un avió s'enlaira de l'aeroport del Prat / ACN