Brussel·les avisa que l'ampliació de l'aeroport del Prat "no pot afectar significativament" l'espai natural del Delta del Llobregat. La Comissió Europea supedita el seu aval al projecte a "una avaluació apropiada de les repercussions de l'ampliació" que demostri un impacte mediambiental menor en aquesta àrea protegida per a les aus, segons han apuntat fonts comunitàries a l'ACN.

Aena ja ha comunicat a Brussel·les els seus plans d'ampliació de l'aeroport, però, si tiren endavant, l'executiu europeu vigilarà que es compleixin tots els requisits europeus, "especialment els que marca la directiva d'hàbitats naturals", abans de donar llum verda a la construcció d'una extensió a l'aeroport.

Tenint en compte que l'anterior ampliació de les instal·lacions aeroportuàries ja va perjudicar l'espai natural del delta, la Comissió ara fixa per avançat les seves línies vermelles al nou projecte que ha dividit les administracions implicades. La Generalitat finalment s'ha compromès a facilitar el pla d'Aena amb algunes condicions, però l'Ajuntament de Barcelona hi està en contra, malgrat que el PSC s'hi ha mostrat favorable.

Procediment d'infracció

L'avís de Brussel·les s'emmarca en el procediment d'infracció obert a principis d'any pel deteriorament del delta del Llobregat a conseqüència de l'anterior expansió de l'aeroport i el port de Barcelona. La Comissió Europea reclama mesures que protegeixin aquest ecosistema i veu "insuficient" el pla especial per compensar el dany causat.

L'executiu europeu remarca la "fragilitat" de l'ecosistema del delta del Llobregat, que té "un rol crucial en les rutes migratòries de moltes espècies europees" i forma part de la xarxa europea d'àrees protegides Natura 2000.

La Ricarda

El projecte d'Aena, que comportaria una inversió de més de 1.700 milions d'euros, suposarien destruir la llacuna de la Ricarda, al delta del Llobregat, que quedaria envaïda per la tercera pista de l'aeroport. Com a compensació, Aena proposa de regenerar l'ecosistema perdut en una extensió de terreny cinc vegades superior a la que es perdria, en terrenys contigus a aquesta zona, si bé qualsevol operació d'aquest abast hauria de comptar abans amb l'aval de la Comissió Europea.

 

Imatge principal, protesta contra l'ampliació de l'aeroport del Prat /  ACN