Més de 300 organitzacions de l'àmbit social, econòmic, veïnal, ecologista, de la pagesia i acadèmic han unit la seva veu aquest dimecres contra l'ampliació de l'aeroport del Prat. En un acte unitari al Museu de Ciències Naturals de Barcelona, han reclamat al Govern de la Generalitat i als ajuntaments implicats que s'oposin a qualsevol ampliació d'infraestructures.

Les organitzacions consideren "injustificable i inviable" plantejar inversions en aquest sector en un context de crisi climàtica i social. A més, creuen que l'ampliació és una operació "especulativa" en contra de l'interès general i en favor de constructores, bancs i l'accionariat d'Aena.

Les organitzacions denuncien "opacitat" sense cap projecte presentat públicament i "amb total absència de justificació tècnica, social, ambiental, econòmica i financera". A més, lamenten que la resposta donada de part de la Generalitat i dels ajuntaments implicats hagi estat plantejar noves inversions per impulsar el creixement de l'aviació amb la connexió del Prat amb Girona i Reus a través de l'alta velocitat.

Les entitats recorden que el 60% del territori del Delta del Llobregat ja s'ha perdut i reiteren que l'ampliació de l'aeroport seria "un nou atemptat" contra els seus valors naturals i agraris i el sistema d'aqüífers. Així mateix, denuncien que fa més de 20 anys que s'incompleixen els acords que es van realitzar amb l'ampliació de la Terminal 1 del Prat.

Per altra banda, assenyalen que ampliar les infraestructures aeroportuàries també compromet els objectius climàtics de la Generalitat i citen un informe recent de l'Agència de Desenvolupament Urbà, Barcelona Regional, que estima que l'ampliació de l'aeroport del Prat incrementarà, com a mínim, un 33% les emissions de CO₂.

Per tot plegat, les organitzacions exigeixen que les inversions es prioritzin "en funció de l'interès general" i aposten pel transport públic quotidià i la integració del sistema ferroviari.

El Govern accepta l'ampliació, però amb condicions

La posició del Govern sobre l'aeroport és favorable pel que fa a l'ampliació, però ja va avisar el passat 14 de juny durant reunió de la mesa institucional sobre l'ampliació de l'aeroport que només acceptarien si venia lligada a una sèrie de condicionants. Les més clares són reclamar que part de les inversions a Barcelona, el govern espanyol també plantegi invertir a Reus Girona i connectar els tres aeroports catalans amb AVE.

En acabar aquella reunió, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, va assegurar que Catalunya necessita vols de qualitat i que per aconseguir-ho, el Prat, ha de convertir-se en un hub internacional i, per tant, les inversions proposades a Aena no es poden deixar escapar. Alhora el vicepresident va recordar que aquestes inversions farien que Barcelona pogués atreure més "talent, treball i tecnologia", que situaria Barcelona com un referent en la nova economia digital i per tant Catalunya no es pot "permetre el luxe de no tenir vols internacionals".

Ara bé, aquesta ampliació, segons el Govern, no pot venir sola. El Govern va reclamar també noves inversions per Reus i Girona, per tal de conformar un autèntic sistema aeroportuari català, advertint que si no arriben aquestes inversions el Govern "no jugarà aquesta partida". En aquest sentit, Puigneró també va considerar que tant Aena com el govern espanyol ha estat a favor d'aquesta proposta del Govern, però els va exigir veure el calendari d'aquestes inversions.