Després d'un llarg període de crisi, on la imatge i la reputació del sector financer s'han vist pràcticament contra les cordes, el president de Bankia, José Ignacio Goirigolzarri, ha volgut aportar una mica de llum tornant als orígens, des d'un Fòrum empresarial de Guadarrama, per afrontar aquest complex repte "escoltant i aplicant el que la societat està reclamant". Es tracta d'explicar quina és la funció i la utilitat de la banca en el que suposa una autèntica qüestió de confiança i de transparència.

La sospita i alerta constant s'han apoderat del sistema financer, però Goirigolzarri té clar que això no ajuda a cap àmbit "des del regulatori fins al polític" per adoptar decisions òptimes. La clau està, com de costum, en una comunicació clara i sincera, mentre que el contingut no és cap altre que el d'aportar "un servei excel·lent als consumidors". Sense sospites amb l'objecte d'una credibilitat més gran, on la qüestió de confiança sigui aprovada pel client.

La banca ha de guanyar diners

Sense un sistema financer sòlid, l'economia no pot créixer de forma sostenible. Però la solidesa del sistema pot interpretar-se des de diferents perspectives, entre les quals no entra, segons el president de Bankia, que els ciutadans pensin que "la banca no ha de guanyar diners". La decepció social amb el sistema financer és evident, però, al seu torn, la necessitat de rendibilitat de les entitats bancàries, inapel·lable, ja que altrament s'acaben convertint en una "rèmora per a la societat". Els tipus d'interès actuals tampoc no ho posen fàcil, ja que amb prou feines cobreixen el cost de capital, pel que debiliten la rendibilitat. 

Però, Goirigolzarri no es mostra dubitatiu: creu "profundament en aquest model clau" i considera que "en l'actualitat no estem tan lluny d'aconseguir-ho". Dos mesos enrere, en un col·loqui organitzat per l'Associació del Progrés en la Direcció (APD) realitzat a Barcelona, es va atrevir fins i tot a afirmar que Bankia ha passat de ser "el paradigma del problema" i viure al caire de l'abisme a "transformar anímicament el seu equip" mitjançant un fort impacte social. Encara més: Bankia, que està començant a tornar els 22.424 milions de diners públics gràcies als quals va ser sanejada i recapitalitzada, "està aportant una millora a la imatge del banc espanyol i a la imatge de l'economia espanyola". Però, és ben sabut que la confiança és més fàcil de perdre que de guanyar.