Ford va anunciar el dimarts que planeja tenir al 2021 un vehicle sense conductor que oferirà inicialment a firmes de transport compartit com Uber, i quatre anys més tard al públic en general. La lluita per prendre la davantera en la presentació del cotxe autònom ha començat. Dijous, Volvo i Uber van avisar els seus clients que posaran a la seva disposició 100 automòbils autodirigits a Pittsburgh (EE.UU).

"Aquest és un moment de transformació en la indústria i un moment de transformació en la nostra companyia", va afirmar Mark Fields, conseller delegat del grup Ford, en el Centre d'Investigació i Innovació que la companyia té a Palo Alto (Califòrnia). Les seves declaracions són una fita històrica per a aquesta empresa icona del sector automobilístic.

Aquesta aventura va començar fa alguns anys. Llavors Bill Ford Jr. va fer una visita a Tesla Motors.

Aquesta aventura va començar fa alguns anys. Llavors Bill Ford Jr. va fer una visita a Tesla Motors, sent aquesta una petita i prometedora start-up. La visió dels cotxes elèctrics del visionari Elon Musk i d'altres firmes de Silicon Valley van fer sentir el descendent del mític Henry Ford, protagonista de la segona revolució industrial entre 1908 i 1927, "els vents de canvi".

El besnét del creador de les cadenes de muntatge va assenyalar a Detroit a començaments d'aquest any que la visita "em va fer encara més impacient". Bill Ford Jr. ha seguit amb atenció durant aquests anys els problemes de congestió a les principals ciutats del món, que a més continuen engrandint-se. Buscar una solució a aquest problema és "per a mi una manera de reinventar la companyia i que la torni molt rellevant en els propers 50 anys", ha dit.

Per això, Mark Fields va entrar en converses amb el conglomerat Alphabet per al desenvolupament de vehicles autònoms en una filial en la qual Google proporcionaria el programari dels models del futur.

No només era Ford, l'empresa disposada a fer el salt. També General Motors, Toyota, Volvo i d'altres treballen en la mateixa direcció.

No només era Ford, l'empresa disposada a fer el salt. També General Motors, Toyota, Volvo i d'altres treballen en la mateixa direcció.

De fet, aquest dijous Volvo ha anunciat que s'associarà amb Uber per introduir als vehicles la tecnologia AD, que significa autonomus driver o conducció autònoma. Per a Volvo es tractaria de participar en "l'actual revolució tecnològica que està vivint la indústria de l'automòbil". La inversió ascendeix a 265 milions d'euros.

En aquesta cursa no hi són només les grans companyies del motor sinó també les firmes líders de Silicon Valley, on la competència és tan dura com la que s'entaula sobre rodes.

A Alphabet, la setmana passada van anunciar la sortida del director de la secció de capital risc de Google, així com la del director de tecnologia dels projectes de vehicles autònoms, Tony Fadell. Hi ha problemes.

Al seu torn, Elon Musk, l'home que vol anar a Mart mentre sedueix les elits del món amb els seus cotxes elèctrics Tesla, constructor de llançadores espacials SpaceX i proveïdor de panells solars SolarCity, es troba en hores baixes.

D'ell [Elon Musk] es diu que "promet molt i compleix poc"

D'ell es diu que "promet molt i compleix poc". Tesla no va ser fidel al seu compromís de lliurar 17.000 vehicles elèctrics en el segon trimestre d'aquest any. Així mateix, un dels seus cotxes autònoms va tenir un accident mortal fa uns mesos. Aquest fet pesa molt en la indústria atès que el cotxe autodirigit es presenta com un model que evita accidents a la carretera.

Totes aquestes circumstàncies realcen el paper de Ford, que si al segle XX va ser capaç de liderar una revolució industrial, acompanyant-la de salaris elevats i plena ocupació, ara desperta una pregunta nova. Serà capaç d'inventar un model d'economia satisfactori que combini una canvi tecnològic que amenaça amb suprimir milions de llocs de treball, aliant-se amb noves plataformes laborals com Uber, amb una nova classe global i multitudinària d'autònoms? Ford no és només una empresa automobilística. És també el símbol del compromís entre capital, treball i tecnologia.

Aquest va ser el cas del model Ford T, el cotxe més famós de l'automobilisme de la història. Aplicant les teories de Taylor, que creia en la perfecta combinació de l'home i la màquina, i treballant en sèrie va fabricar un vehicle que costava 360 dòlars, amb la qual cosa va aconseguir al seu torn dominar l'oferta i la producció del sector creant la seva pròpia demanda en apujar els salaris als treballadors.

Ford no és només una empresa automobilística. És també el símbol del compromís entre capital, treball i tecnologia.

Entre els creadors de models T s'haurien de trobar fórmules graduals d'aplicació de les tecnologies innovadores en les indústries tradicionals, evitant disrupcions no funcionals. I de manera que juntament amb unitats de productes nous s'afavorís una demanda efectiva a preus baixos.