El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha presentat aquest dilluns un pla d’inversió de 1.418 milions d’euros als ports de l’Estat espanyol fins al 2021, entre els que preveu els 149,8 milions per al nou accés ferroviari sud al Port de Barcelona. Aquests prop de 150 milions aniran a càrrec d’Adif (77,2 milions) i de l’Autoritat Portuària de la capital catalana que assumirà la resta (72,6 milions), tal i com queda detallat a l’informe que ha donat a conèixer el propi ministre. En conjunt, la inversió prevista als ports estatals per part del ministeri de cara al 2017 serà de 813 milions, el doble que la del 2016 que va ser de 413 milions.

El pla per al període 2017-2021 que ha dibuixat el ministeri de Foment preveu una inversió directa als ports de titularitat estatal de 514 milions mentre que els altres 904 milions es destinaran a la millora dels accessos i de l’exterior dels mateixos. Per tipus de transport, el pla estableix 34 actuacions de ferrocarril per 850,5 milions i 13 de carretera per uns 54. 

Del pressupost a la "realitat"

Per la seva banda, la Generalitat ha demanat a Foment que faci “realitat” els accessos ferroviaris al Port, més enllà de pressupostar-los. En aquest sentit, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, ha celebrat que el ministeri hagi previst invertir 150 milions d’euros en l’execució dels accessos ferroviaris al Port de Barcelona, però ha reclamat a l’Estat que aquest cop faci “realitat” aquesta infraestructura. A tall de precedent, ha recordat que aquest projecte acumula retards històrics, ja que inicialment estava previst que s’executés el 2008, i que la infraestructura ja ha aparegut amb anterioritat als pressupostos generals de l’Estat, però sense que s’hagi materialitzat finalment.

Font ha recordat que l’execució dels accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona estava prevista per l’any 2008 i que fins el 2013 no es va signar el conveni entre l’Estat i la Generalitat pel qual el Govern cedia de manera gratuïta la traça dels FGC “perquè l’obra tingués un cost de 150 milions d’euros en comptes dels 300 milions” previstos inicialment. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha recordat que el Port es va comprometre a assumir la meitat del cost d’uns accessos ferroviaris que són responsabilitat d’ADIF, un fet que no s’havia donat mai en cap altre port de l’Estat. Font ha recordat que finalment el 2016 es van signar els convenis Estat-Generalitat per desbloquejar l’obra

Les actuacions d'Adif al Port

Les actuacions previstes per Adif al Port de Barcelona són la plataforma de FGC de via única electrificada amb tres amples per valor de 30,7 milions, el ramal de connexió a Can Tunis per 35 milions i les instal·lacions de seguretat i protecció per 11,5 milions més. L’Autoritat Portuària de Barcelona assumirà el ramal de via doble electrificada amb dos amples per 59,5 milions d’euros, la subestació de potència per 7,3 i instal·lacions de seguretat i protecció per 5,8 milions.

Més concretament, la inversió pública pressupostada per al 2017 és de 813 milions d’euros, una xifra superior a la dels últims anys que alhora es situa a nivells del 2011, quan el ministeri va destinar 748 milions a la millora dels accessos i instal·lacions dels ports de l'Estat. Més enllà de la inversió pública, les instal·lacions portuàries n’esperen de privades per valor de 1.000 milions de cara al pròxim any. Així ho estableix el pla presentat per de la Serna que ha remarcat que els diners procedents de la iniciativa privada triplicaran aquest 2017 els de fa dos anys. A més, també ha avançat que els resultats de Ports de l'Estat durant el 2016 han assolit un benefici de 217 milions, el que suposa un indrement del 7,9%.