Foment del Treball ha presentat aquest dimarts al migdia l'actualització del catàleg de les 100 infraestructures bàsiques per a Catalunya (CAT100), que constata una vegada més "l'avenç deficient" que es pateix en aquest àmbit. El secretari de la Comissió d'Infraestructures de Foment, Salvador Guillermo, ha advertit que la licitació d'obra pública ha caigut un 35% entre 2014 i 2016, tot i el context de recuperació econòmica. L'informe de Foment cita els desdoblaments pendents de l'N-II i de l'N-340, així com la finalització completa de la B-40 (en l'àmbit viari) i el desenvolupament del Corredor Mediterrani i la millora de les Rodalies de Barcelona (en el camp ferroviari) com algunes de les infraestructures bàsiques que caldria impulsar a Catalunya.

En concret, Guillermo ha reclamat que les administracions públiques haurien de rendir comptes pels endarreriments que pateixen les infraestructures al conjunt de l'Estat espanyol. Per superar la situació actual, la patronal presidida per Joaquim Gay de Montellà ha demanat que s'implanti un nou model de gestió de les infraestructures basat en la demanda i l'anàlisi cost-benefici, la col·laboració públic-privada en la construcció d'obra pública i un sistema de finançament basat en el pagament per ús.

En l'àmbit català, l'informe del CAT100 constata també la "reiteració" de la manca d'inversió del govern espanyol en infraestructures. El president de la Comissió d'Infraestructures de Foment, Joaquim Llansó, ha lamentat que "no és justificable" que l'economia catalana generi gairebé el 20% del producte interior brut (PIB) espanyol i només rebi la meitat (al voltant del 10%) de la inversió en els pressupostos generals de l'Estat, que encara queda en un percentatge menor en termes d'execució real.

Obres relativament menors

L'informe destaca que les principals infraestructures finalitzades el 2016 van ser la connexió de l'L9 amb l'aeroport del Prat, el nou tram del Metro del Vallès dels FGC, els enllaços de la C-32 al Maresme, la millora del nus de Sitges centre de la C-32, la variant de Calldetenes de l'N-141d, l'ampliació de la sala d'embarcament de l'AVE a l'estació de Sants i les obres de millora de l'estació de Renfe a Sant Joan Despí. Guillermo ha lamentat que –a excepció de l'L9 i el Metro del Vallès– es tracten d'obres relativament menors.

Precisament, el Consell Assessor d'Infraestructures de Catalunya (integrat per Foment del Treball, la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya, el Cercle d'Infraestructures i l'Associació Catalana d'Empreses d'Enginyeria i Consultoria Independents de Catalunya) premiarà aquest dimarts a la nit l'entrada en servei de la prolongació del Metro del Vallès dels FGC a Sabadell com el millor projecte del 2016 en el marc de la Nit de les Infraestructures. El jurat ha destacat la bona relació entre el cost i els beneficis econòmics, social i ambientals del projecte.