Foment del Treball ha titllat el 2016 d'"any perdut" en matèria d'infraestructures a Catalunya i és per això que ha demanat a les administracions públiques que tornin a invertir i que col·laborin amb el sector privat. Així ho han comunicat el president de la Comissió d'infraestructures de Foment del Treball, Joaquim Llansó, i el director d'Economia de la patronal, Salvador Guillermo, que ha apostat per actualitzar el catàleg de 100 infraestructures "bàsiques" amb l'objectiu d'afrontar el dèficit existent a Catalunya.

A més, també ha mostrat un gran descontent amb l'escassa informació que hi ha al voltant de l'estat de les obres i el calendari d'actuacions. Per això, ha proposat la creació d'una Agència d'Infraestructures de Catalunya en qualitat d'organisme independent de composició pública-privada que sigui capaç de facilitar el canvi de model de gestió en infraestructures, alhora que seleccioni aquelles inversions que resultin més productives i suposin un retorn social més gran. Un ens que estaria integrat per un consell assessor limitat a deu experts amb paritat entre el sector públic i el sector privat i amb el suport d'un departament tècnic. 

Pa per avui, fam per demà

D'altra banda, Guillermo ha assegurat que "la licitació pública cau de manera alarmant". Tan alarmant que la licitació oficial d'obres a Catalunya ha arribat a baixar un 34% el 2015, fins a situar-se en 1.157,9 milions, el que suposa el tercer pitjor any després del 2012 i del 2013 i un 87% menys respecte als 8.618,4 milions atorgats el 2008.  És per això que Llansó ha llançat una advertència del "perill" d'aquest possible descens, ja que segons l'FMI, l'augment en un punt percentual del PIB en la inversió en infraestructures no només eleva la producció en un 0,4% durant el mateix any, sinó que també ho fa en un 1,5% els pròxims quatre.

"Avui estem pagant encara obres anteriors. És pa per avui i fam per demà", ha assegurat Llansó. I és que més enllà de la polèmica i els debats polítics, el president de la Comissió d'Infraestructures ha reiterat la necessitat d'establir el pagament per ús, alhora que ha lamentat que el pagament diferit tingui compromès el 70% del pressupost de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.

100 infraestructures

Dins el catàleg de 100 infraestructures bàsiques, destaca el corredor mediterrani com un dels projectes més endarrerits, que suposadament hauria d'estar finalitzat des de la frontera fins a Almeria durant el 2017; així com també el desdoblament de la NII a Girona i la N-340 o la finalització del Quart Cinturó (B-40) i Rodalies, incapaç de garantir un servei de qualitat amb la inversió "insuficient" que està rebent. A més, Foment del Treball també ha ressaltat la necessitat d'actualitzar els accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona, la A-27 Tarragona, Montblanc-Lleida, l'estació intermodal de La Sagrera, la finalització de les L9 i L10 de Metro o la prolongació de les L1, L2 i L4, entre molts d'altres.

I és que a Catalunya circulen el 15% de les mercaderies que es mouen per carretera a Espanya, el 25% del trànsit ferroviari, el 20% d'aeronaus i passatgers dels aeroports i el 17% del trànsit portuari de mercaderies. Unes xifres que evidencien la necessitat de rebre "com a mínim" aquests mateixos percentatges de la inversió del Govern central. De moment, però, els pressupostos generals de l'Estat (PGE) per al 2016 fixen la inversió a Catalunya en un 10,6% del total regionalitzat, el que no només suposa la meitat del seu pes al PIB d'Espanya, sinó també un percentatge inferior de la població.