El govern espanyol donarà potestat a les comunitats autònomes i els ajuntaments per suprimir les llicències de vehicles de lloguer amb conductor (VTC) d'empreses com Uber i Cabify, que estimin convenients en els seus territoris en un termini de quatre anys. Així s'estableix en el Reial Decret Llei aprovat aquest divendres en Consell de Ministres a proposta del Ministeri de Foment, amb el qual pretenen contribuir a eliminar la "guerra oberta" entre aquest sector i el del taxi.

En virtut de la nova legislació, una vegada que conclogui la moratòria de quatre anys que inclou les llicències de VTC que hi ha a Espanya, actualment 11.200, la meitat d'elles a Madrid, perdran la capacitat de donar serveis en àmbit urbà, on es constitueix el seu principal negoci i en el qual competeixen amb el taxi. Un cop passat aquest termini de quatre anys, la continuïtat de la vigència de les autoritzacions de VTC per donar servei a les ciutats dependrà del que decideixin les comunitats autònomes i, especialment, els ajuntaments.

Els ajuntaments tindran l'última paraula

Així, a les ciutats en què els ajuntaments vulguin seguir tenint servei de VTC, els titulars de les actuals llicències hauran d'obtenir una autorització específica. No obstant això, els ajuntaments poden determinar el nombre de llicències que atorguen, el que, a la pràctica, pot portar a que desapareguin milers de les que ja existeixen.

Això passarà en el cas que decideixin aplicar la proporció de concessió d'autoritzacions que estableix la Llei d'Ordenació de Transport Terrestre (LOTT), que fixa donar una VTC per cada trenta taxis -quota que actualment es sobrepassa- o fins i tot proporcions més restrictives.

A la banda més extrema, les regions o ajuntaments que no vulguin entrar a regular aquest servei, les llicències de VTC que hi hagi en aquests territoris perdran l'habilitació per operar en aquestes ciutats i territoris. Foment traspassa així la gestió i regulació de les VTC a les comunitats i ajuntaments perquè, en el marc dels seus àmbits i territoris, decideixin en funció de les seves polítiques de mobilitat.

Foment assegura que la mesura no tindrà repercussions legals per part dels propietaris de llicències de VTC, en considerar que la moratòria de quatre anys de la norma es concep com una indemnització en temps perquè els actuals titulars de les actuals titulars de VTC les amortitzin. Segons fonts del Ministeri, passat aquest temps, els propietaris de llicències d'empreses com Uber i Cabify no poden exigir responsabilitat patrimonial a l'administració perquè se'ls suprimeixi la capacitat de donar servei a les ciutats.