Un grup d'experts de l'Observatori de Serveis Urbans (OSUR) liderat pel doctor en dret i economia Ramón Tamames alerta en el llibre Remunicipalització: ciutats sense futur? de quins són els efectes adversos de municipalitzar serveis públics com la gestió dels residus, l'aigua o el transport. "La remunicipalització dels serveis públics a les ciutats s'està plantejant actualment com un dogma, no com una qüestió raonada. La qualitat dels serveis és alta al nostre país i no la podem perdre per polititzar-la ni per qüestions ideològiques", asseguren. 

"Val la pena que aquest tipus de discussió s'enfoqui sense cap concessió a l'àmbit polític i ideològic", ha etzibat l'exministre de Treball i membre de la UGT, Valeriano Gómez, durant el seu torn. Tenint en compte la seva experiència en el sector públic, ha defensat que "un servei no és millor per fet de ser públic" i que no hi ha cap argumentació política, econòmica o social que pugui demostrar el contrari. "La millor solució són les empreses de caràcter mixt", ha afegit poc després de fer una crida a no confondre els ciutadans argumentant que la remunicipalització millora les condicions laborals. 

La veritat del màrkqueting polític

En aquest sentit, Tamames s'ha mostrat partidari de gestionar els serveis públics amb un criteri d'eficiència, tal com estableix la llei de bases de règim local. "La nostra voluntat no és dir si el privat o el públic és millor, sinó optar pel que garanteix un millor funcionament." D'exemples, públics, privats i mixtos, n'hi ha de tota mena. Per altra banda, l'economista i advocat Lorenzo Dávila ha reivindicat que "remunicipalitzar és una espècie d'entelèquia perquè sempre ha estat municipal". Després de constatar els impactes negatius de la gestió pública sobre l'eficiència, la sostenibilitat i el cost d'oportunitat, ha volgut recordar que "les tarifes s'aproven als plens. Les fixen els ajuntaments i no l'operador privat." 

Finalment, l'enginyer i consultor de governança de l'aigua Ramiro Aurín s'ha mostrat sorprès pel fet que l'Ajuntament de Barcelona compti amb agents públics i privats per impulsar un projecte d'habitatge "formidable" i "amb rigor de Champions", alhora que "criminalitza sense anàlisi ni justificació" el servei de l'aigua. "La ciutat no ho pot fer tot de forma àgil i eficient, la funció principals dels ajuntaments hauria de ser la de controlar i inspeccionar que els serveis es prestin amb la millor qualitat possible", ha insistit abans de concloure que "el màrqueting polític pot amagar la veritat."