Endesa preguntarà als serveis socials dels ajuntaments abans de fer un tall de subministrament per impagament, segons han confirmat fonts de l'Ajuntament de Sabadell després de rebre una carta per part de la companyia elèctrica on se'ls ha informat que estan "implementant el servei de comunicació als ajuntaments" abans de procedir al tall. En la missiva, la companyia explica que enviarà una carta als clients amb impagaments per demanar-los l'autorització expressa que permeti traslladar les seves dades als serveis socials i sol·licitar l'informe d'exclusió social. Amb aquesta autorització signada abans d'un mes, es desactivarà el tall a l'espera de la resposta dels serveis socials.

L'anunci que ha avançat l'Ara arriba després que el passat 3 de juny l'Ajuntament de Sabadell anunciés la tramitació de sancions contra aquelles subministradores que no fessin aquest avís, per incomplir drets reconeguts a la Llei 24/2015 de pobresa energètica. Un cop la companyia tingui l'autorització del client, els serveis socials podran elaborar un informe per acreditar si la persona està o no en risc d'exclusió social. En cas afirmatiu, no s'efectuarà el tall de subministrament, segons han explicat novament des de Sabadell.

El govern de Sabadell ha valorat molt positivament aquesta mesura i ha recordat que ha estat "capdavanter" a fer complir la Llei 24/2015. El regidor d'Acció Social, Gabriel Fernàndez, ha afirmat que els representants polítics a les institucions públiques han de ser "persistents i constants" pel que fa al compliment de la llei i de drets dels ciutadans per part de les empreses i ha destacat que el govern sabadellenc ha estat des d'un principi "plenament compromès amb el desplegament de la 24/2015". "Continuarem treballant de manera ferma en aquesta línia, atents a la situació de cada moment i vetllant pel compliment dels preceptes establerts per la normativa", ha declarat. 

243 casos en situació de vulnerabilitat

Al juny, el consistori vallesà va iniciar la tramitació de sancions contra Endesa davant de 243 casos documentats de famílies en situació de vulnerabilitat on la subministradora no va complir amb la llei, en 40 dels quals es va arribar a tallar el subministrament. Sabadell va impulsar aquests processos sancionadors basant-se en el Codi de Consum català, que dóna competències als ens locals per tramitar sancions de 10.000 a 100.000 euros si s'incompleix algun dret reconegut legalment.

En aquest sentit, apuntaven que la Llei 24/2015 de pobresa energètica en el seu article 6.4, que no ha estat recorregut pel govern espanyol al Tribunal Constitucional, estableix l'obligació d'informar-se a través de serveis socials si la família es troba en situació de vulnerabilitat abans de realitzar un tall i, al mateix temps, informar l'usuari que disposa del dret de demanar l'informe de vulnerabilitat. El consistori va defensar que això no s'estava complint i va iniciar la tramitació de les sancions.