Falta un mes, 31 dies, perquè Nissan abandoni definitivament Barcelona i de moment no hi ha un projecte de reindustrialització clar després que l'empresa xinesa Great Wall Motors fes un pas enrere la setmana passada després de fer una auditoria de la planta de la Zona Franca, tot i que avui segueix sent el soci prioritari per ocupar l'espai que deixa la multinacional japonesa. Davant d'aquesta circumstància la taula de negociació s'ha vist forçada a contemplar seriosament els altres projectes, és a dir a activar el pla B, que es van presentar als quals s'hi ha sumat, a última hora, una empresa de fabricació de tancs.

Aquesta nova empresa és Tess Defence, i aquest mateix dimecres s'analitzarà la viabilitat del projecte a la reunió de la taula de reindustrialització. El projecte Tess, que està participada per Santa Barbara Sistemas e Indra, no planteja fabricar tancs a Barcelona, sinó fer les tasques de manteniment i les proves dels nous blindats aprofitant el circuit que ja té Nissan a les seves plantes. L'objectiu de l'empresa és ocupar uns 150.000 metres quadrats que Nissan deixa orfes dels més de 500.000 que hi ha disponibles, a més assumiria uns 200 llocs de treball, segons ha avançat La Vanguardia.

Pel que fa a la ubicació, Tess estaria a la mateixa planta que un dels socis preferents de la mesa, el hub de descarbonització que encapçala QEV Technologies, que ocuparia 250.000 metres quadrats, i la resta de la planta estaria per definir a què es destinaria, tot i que la comissió també estudia donar espai a una empresa logística, tal com ha reclamat des de l'inici el Consorci de la Zona Franca, que és qui lloga els terrenys. Tal com ja s'havia anunciat, la planta de Montcada i Reixac seguiria sent per Silence, el fabricant de motos elèctriques i la de Sant Andreu de la Barca es destinaria a alguna de les activitats complentaries de QEV, tot i que no està massa clar.

Ara bé, fonts del Departament d'Empresa i Treball ja han confirmat a l'ACN que l'opció de Tess Defence encara no s’ha posat mai sobre la taula de reindustrialització i han afegit que si el Ministeri d’Indústria no tindrà el suport de l'executiu català.

D'altra banda, la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme, Reyes Maroto, ha traslladat "tranquil·litat" a la plantilla, perquè "es continua avançant amb diferents propostes" i el projecte de GWM es manté sobre la taula a l'espera d'una resposta a la contraoferta que han presentat les administracions en les últimes hores. "Les alternatives industrials a Nissan són un fet", ha assegurat Maroto en declaracions als mitjans de comunicació abans d'inaugurar oficialment la 24 Assemblea General de l'Organització Mundial del Turisme (OMT).

Fracàs del pla inicial

Si finalment s'acaba descartant l'entrada de GWM i es dona sortida al pla B per reindustrialitzar Nissan suposa un cert fracàs per a la taula de reindustrialització, ja que tenia per objectiu principal donar continuïtat a la fabricació de cotxes a la Zona Franca , de retruc, mantenir la posició espanyola dins de la indústria de l'automoció.

Ara bé, abans de descartar GWM, els dos governs, el català i l'espanyol, van enviar una nova oferta a GWM per tancar la seva entrada a Barcelona a partir del pròxim gener. Aquesta nova oferta, pactada per les administracions públiques i la direcció de Nissan, contempla més ajudes públiques de les previstes inicialment, que en un principi que eren d'uns cent milions d'euros, i una reducció del lloguer del solar de Zona Franca, que en principi és el que reclamava GWM per instal·lar-se a Catalunya.

A més, aquesta proposta inclou una millora de les condicions per a fer-se amb els actius industrials, després que GWM considerés desproporcionada l'oferta inicial per ells, i un compromís del comitè d'empresa per a negociar la part relativa a la incorporació de la plantilla.