Cupra, la marca afiliada de Seat, preveu ser 100% elèctrica en menys de 10 anys. Concretament, segons ha assenyalat aquest dimarts el president de la companyia, Wayne Griffiths, l'any 2030 volen deixar de tenir vehicles de combustió i parcialment electrificats i, per tant, només fabricar vehicles elèctrics. Així ho ha anunciat la marca en un acte celebrat a Munic, on s'ha estrenat el nou Cupra UrbanRebel Concept en el marc de l'IAA Mobility el saló de l'automòbil de la capital bavaresa. 

Griffiths també ha assegurat que l'electrificació de Cupra tindrà diverses fases i que el nou UrbanRebel, segons les seves previsions, veurà la llum l'any 2025, just el mateix any que Seat preveu produir fins a 500.000 cotxes elèctrics només a la planta de Martorell. Aquests 500.000 vehicles, no només seran del Seat o Cupra, sinó també per a altres marques del grup Volkswagen.

El president de Seat i Cupra també ha afegit que l'ambició de la companyia és "produir cotxes elèctrics a Martorell a partir de 2025 amb la plataforma Small BEV (Battery Electric Vehicle). Lluitarem per a això". En aquesta línia, Griffiths ha explicat que el projecte del cotxe petit elèctric "és per a Seat, per al Grup Volkswagen, per al país i de cara a Europa", ja que, per a poder complir amb els objectius de CO₂, cal democratitzar l'electromobilitat i fer-la més accessible.

El nou Cupra UrbanRebel

El qui també ha participat en aquesta presentació ha estat el director de disseny de Seat i Cupra, Jorge Díez, que ha destacat el caràcter i la determinació del nou prototip i la seva voluntat de transmetre múscul i tensió. Pel que fa al procés d'electrificació, Díez ha assenyalat que no es pot fer tot al mateix temps i per això han decidit començar amb la marca Cupra, ja que "hi ha un 'matx' ideal", i ha defensat que totes dues marques, Seat i Cupra, es combinen perfectament i no es poden substituir.

"Seat tindrà un Cupra elèctric a partir de 2025 amb el Cupra UrbanRebel, que tindrà un altre nom, però serà en aquesta línia. I les altres marques, estem treballant amb Volkswagen i amb Skoda per a ajudar a desenvolupar els seus models també, que fabricaran també a Espanya", ha afegit.

Més prototips

El nou UrbanRebel no arribà fins al 2025, però abans d'aquesta data Cupra preveu llançar al mercat aquest novembre el seu primer vehicle 100% elèctric, el Born, que va ser inicialment presentat sota la marca Seat, mentre que té un altre prototip també totalment elèctric, el model Tavascan.

De fet, Griffiths ha assenyalat que el Cupra Born arriba al mercat en el moment perfecte, especialment a Espanya, i que les ajudes del govern espanyol l'empenyeran, en un moment en què "l'electrificació continua creixent a Europa". Griffiths ha dit que van complint amb els resultats esperats, i ha constatat una demanda "molt alta" en híbrids endollables del model Cupra Formentor, que ja representa el 50% de les vendes totals del model.

La crisi de semiconductors passarà factura

Un altre dels temes que afecta, i molt, a la companyia de Martorell és la crisi global de semiconductors, sobre la que també s'ha pronunciat Griffiths aquest dimarts. Concretament, el mandatari de Seat ha afirmat que la crisi de semiconductors tindrà "un gran impacte" en els resultats previstos per a enguany per l'automobilística.

"Ara ens ha afectat bastant al juliol i agost. Pel tema de la Covid-19, a Malàisia i altres països importants de subministrament de semiconductors hi ha un impacte important ara que es veurà en el segon trimestre", ha confirmat Griffiths.

Preguntat per quant preveu que duri la crisi de semiconductors, Griffiths ha respost que continuarà sent difícil en el segon semestre d'enguany, així com en el primer de 2022: "No desapareixerà d'un dia a l'altre".

De fet a casa d'aquesta crisi la companyia ha obert excepcionalment a l'agost habilitant la línia 2, que fabrica els models León i Formentor, en dos torns diaris durant tot el mes, i la línia 1 durant una setmana a la fi d'agost, mes en què ha fabricat un total de 12.000 vehicles.

Imatge principal: El president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, amb el nou prototip Cupra UrbanRebel - Cupra