Són molts els missatges que les companyies aèries van anunciant aquests dies a través dels seus perfils oficials a Twitter o per web sobre com afecta la situació del coronavirus els seus passatgers. Però cal remetre's al que dicta la Unió Europea per conèixer els drets dels consumidors finals.

Així doncs, la Comissió Europea (CE) senyala que totes aquelles companyies que operen a la UE estan obligades a retornar el cost del bitllet si el vol s'ha cancel·lat pel coronavirus o substituir l'import per un cupó de viatge si el client decideix acceptar l'alternativa. Així doncs, les condicions no venen fixades per la decisió pròpia de cap companyia. Malgrat tot, algunes d'elles comencen a informar de les alternatives que poden oferir.

L'Agència de Seguretat Estatal Aèria posa a disposició un portal informatiu amb tots els drets del consumidor. No obstant, és important tenir en compte l'excepcionalitat del moment. Més enllà del retorn de l'import o el canvi de vol, hi ha una indemnització? Aquesta opció és menys viable, ja que només està subjecta a tres opcions: si l'aerolínia cancel·la el vol per raons econòmiques, no hi ha restriccions de ruta a causa del tancament de fronteres o bé no s'ha donat una advertència oficial del viatge.

En el cas del coronavirus no es reuneix pràcticament en cap ocasió algun d'aquests requisits. Ara bé, la companyia aèria té l'obligació d'informar-te, en cas de ser així, 14 dies abans, com a mínim, de la sortida prevista. Les situacions extraordinàries poden ser el paraigua de les companyies per justificar la cancel·lació, però cal analitzar cas per cas la situació jurídica dels passatgers.