Davant de les conseqüències del col·lapse que està patint Barcelona arran de les mobilitzacions del sector del taxi i dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC), la Cecot ha posat de manifest la seva "preocupació per l’alt l’impacte negatiu que estan tenint a nivell col·lectiu i social", segons ha dit a través d'un comunicat. "Creiem que la resposta dels taxis està sent desproporcionada i està perjudicant diferents sectors, en especial el del comerç i el de serveis, amb caigudes de l’ordre del 25% d’afluència a Barcelona".

Les mobilitzacions d’aquests dies, igual que les que es van donar durant el mes de juliol de l’any passat, "no només afecten Barcelona i la regió metropolitana, sinó que està afectant l’economia catalana en general, en especial en el turisme i en la imatge i prestigi a l’exterior", assegura la patronal.

Tanmateix, des de la Cecot comparteixen "el posicionament contra l'intrusisme" i per això demanen atenció i propostes urgents que facilitin una solució a la mobilització del sector del taxi. “Aquest conflicte ja fa massa temps que dura. Els mercats regulats necessiten actualitzar-se i revisar-se periòdicament i en el cas del taxi hi ha un endarreriment de dos o tres anys”, afirma Antoni Abad, president de la Cecot. “No es tracta de frenar els avantatges que la tecnologia pot aportar al sector i a la societat, no tindria sentit i ens empobriria tothom, per això cal gestionar la transició d’un model regulat que ha quedat superat”. 

Com ja han expressat organitzacions d’altres sectors, com RETAILcat, de la qual Cecot Comerç en forma part, el sector del taxi es troba ara en una situació similar a la del comerç en els anys noranta amb l’entrada de grans operadors o al 2000 amb l’e-commerce. Així, de la mateixa manera que el sector del comerç, "haurà de trobar vies per ser competitiu davant les alternatives que sorgeixin. Molts sectors estan passant per reconversions i les seves respostes han passat per l’esforç, l’adaptació al canvi i la reinvenció, sense perjudicar el conjunt del sistema", assegura Cecot.

"Ens trobem en un moment on la dinàmica econòmica i la implementació de la tecnologia i la innovació estan generant canvis de models de negoci en molts sectors, canvis en les regles de joc conegudes fins al moment i canvis en les percepcions de valor de les coses. Un altre exemple on la irrupció de noves tecnologies ha afectat els models de negoci habituals és el sector del periodisme i els mitjans de comunicació", explica la patronal. 

El taxi és un sector regulat, amb una expectativa de protecció i de creació de barreres d’entrada a l’ofici, per qui adquireix una llicència, que té un cost elevat. "Les llicències de taxi van agafar un preu de mercat elevat i els qui les van adquirir, lògicament, les veuen perillar. Per a molts taxistes la compra d’una llicència era percebuda com una inversió a llarg termini i l’activitat econòmica els està portant cap a una desregularització del sector. La transició del model és complexa i s’haurà de pactar per minimitzar els efectes negatius. Cal evitar, però, judicialitzar el conflicte i evitar traslladar-ho als ciutadans".