L'ampliació de l'aeroport del Prat no agrada a tothom i està dividint els actors econòmics i socials de Catalunya. Si aquest mateix dimecres més de 200 entitats catalanes es conjuraven per reclamar que el Prat s'ampliï, aquest divendres el sindicat més gran de Catalunya, Comissions Obreres, ha fet tot el contrari, reclamar que no s'ampliï al·legant que si es tenen en compte els interessos generals i les perspectives de futur es poden construir propostes alternatives més realistes, avantatjoses i sostenibles.

A través d'un comunicat, el secretari general del sindicat a Catalunya, Javier Pacheco, adverteix que “no es poden considerar només els interessos empresarials. CCOO no dona per tancat el projecte i exigeix que les decisions sobre el futur de l’aeroport formin part del diàleg social”. Alhora, reclama que CCOO de Catalunya formi part de la construcció de les propostes per ampliar l'aeroport, assegurant que "vetllarem  pels interessos i necessitats de la població", tenint en compte diversos factors com la creació de llocs de treball de qualitat, l’impacte econòmic, l’impacte mediambiental o l'evolució del model productiu.

Proposta poc realista

La proposta d’Aena, assegura el sindicat, "és un projecte continuista, que es fonamenta en les evolucions del sector en el passat". L’any 2019 el Prat va tenir 53 milions de passatgers, mentre que la seva capacitat màxima és de 55. És per això que Aena vol ampliar l'aeroport, ja que segons les previsions, Barcelona recuperarà el volum de viatgers. Ara bé, CCOO creu que aquesta visió "no és prou realista perquè no valora les previsibles limitacions normatives per part de les directives europees, l’increment de cost dels combustibles i la internalització d’impactes ambientals".

En el seu comunicat, recorden que en aquests moments la pressió per reduir les emissions del transport aeri tot reduint el nombre de vols "és molt gran", ja que la tecnologia per evitar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle causades per l’aviació "encara és molt incipient i no sembla viable a mig termini". En canvi, creuen que caldria considerar que els avenços tecnològics també podrien permetre operar més vols amb la infraestructura actual, i enfocar les inversions en el canvi de model.

Compensar l'impacte mediambiental

Un dels punts més polèmics d'aquesta ampliació és l'impacte mediambiental que generaran les obres, sobre el qual argumenten que suposaria un augment de la contaminació atmosfèrica i un increment de les emissions de CO₂, cosa que dificulta assolir els objectius de lluita contra el canvi climàtic que s’han establert a Catalunya, a l’Estat i a la UE.

Concretament critiquen que l’ampliació proposada per Aena implica l’afectació de l’estany de La Ricarda, inclosa en la Xarxa Natura 2000 i declarada zona d'especial protecció per a les aus per part de la UE. Per a CCOO, és molt important preservar La Ricarda i el conjunt de la zona protegida del Delta del Llobregat en una zona inclosa en la regió metropolitana de Barcelona.

En aquest sentit, des del sindicat consideren que cal revisar l’avaluació que ha portat a escollir aquesta opció d'ampliació de la pista. És per això que CCOO vol analitzar la qüestió no sols des d'un punt de vista conservacionista, sinó "considerant també els impactes d’altres opcions sobre les poblacions properes". Com a alternativa proposen que l'ampliació s'ubiqui dins dels límits actuals de l’aeroport.

Equilibrar l’impacte econòmic

Una altra de les propostes del sindicat és aconseguir una millora en el model turístic català, per això reclamen que es tingui en compte tot el territori i no només l'àrea metropolitana. En aquest punt és on entren en joc els altres tres aeroports catalans, Girona, Reus i Lleida. Concretament proposen derivar part del trànsit aeri als aeroports per no agreujar les desigualtats territorials.

Aquesta línia de treball, segons CCOO, permetria estades turístiques de més durada en diferents llocs del territori, però per aconseguir això també asseguren que s'haurien de fer inversions per a la millora de les connexions ferroviàries entre els 4 aeroports i el conjunt del territori.

Per tot plegat, asseguren que l’ampliació del Prat "hauria de contribuir a fomentar un model turístic més equilibrat i sostenible a Barcelona i Catalunya" i afavorir un model de turisme que eviti l’estacionament i fomenti el desenvolupament local, amb una visió àmplia del territori.