Catalunya lidera la venda de motocicletes i ciclomotors amb un creixement del 16,6% al 2015 i un total de 38.932 unitats. En el conjunt d'Espanya, Catalunya concentra el 26,4% de les matriculacions i es reforça com a primer mercat en vendes encara que les marques del sector creuen que aquest creixement es moderarà al 2016.

L'Associació Nacional d'Empreses del Sector de les Dues Rodes (Anesdor) fundada el 1954 ha publicat les dades de les matriculacions de vehicles lleugers corresponents a Catalunya i ha tornat a reclamar un canvi de fiscalitat que impulsi encara més el sector mitjançant la implicació dels tres nivells d'administració pública. A més, ha demanat a l'administració que "reconegui les solucions que la moto pot aportar a alguns problemes derivats de la mobilitat, com la contaminació", segons s'explicita en l'informe presentat. 

Barcelona al capdavant

La ciutat de Barcelona es consolida amb un creixement del 16,5% com la primera a Espanya en vendes de vehicles de dues rodes, amb 31.191 unitats que representen el 80% del mercat català i el 21% del mercat espanyol. A Girona es van matricular 3.976 unitats (un 16,4% més), a Tarragona, 2.816 (un 17,5% més) i a Lleida, 949 (un 15,6% més). Barcelona també va a tot gas.

_MG_0078

125cc, arma de doble tall

Per cilindrades, les motos de 125cc representen el gruix del mercat català amb 21.665 matriculacions i un creixement del 16,6% respecte a l'any anterior. Les motos que han registrat increments més importants al 2015 han estat els models de cilindrada mitja i alta, amb un augment del 20,9% i un total de 14.467 unitats matriculades. Més motos i més circulació implica necessàriament un major risc, però tot tendeix a una mateixa cilindrada. Un 47% de les víctimes de motocicles són de 125cc i en aquest sentit, el secretari general d'Anesdor, José María Riaño ha apuntat que l'auge de la sinistralitat durant els últims anys és conseqüència directa de l'augment de la mobilitat a les ciutats (4% més a tot Espanya i 3,3% més a Barcelona) així com també de l'estat del parc de motocicletes i infraestructures. En aquest sentit ha assegurat també que "ens preocupa l'accidentalitat de les motos de 125cc i és per això que demanem simplificar el sistema de llicències de conducció per millorar la formació i no reduir-la".

Catalunya, líder amb precaució

Anesdor ha advertit que Catalunya ocupa la segona posició en concentració de punts negres i Riaño ha afegit que les motocicletes implicades en accidents tenen una edat mitja de 12,5 anys. Més concretament, Catalunya i Barcelona tenen més d'un 9% de vehicles de dues rodes amb més de 9 anys. La precaució passa per reduir aquesta franja d'antiguitat i rejovenir el sector. Pel que fa a les previsions de cara al 2016, Anesdor augura que es mantindrà el creixement de les matriculacions que podria assolir les 44.300 unitats a Catalunya (13,8% més) i una mica inferior a Espanya amb 162.000 unitats (9,8% més).

L'Ajuntament de Barcelona i "210 Camp Nou"

Riaño ha titllat aquest 2015 de "políticament complex" i sense voler entrar en més detalls, ha assegurat també tenir contactes amb l'Ajuntament de Barcelona a l'espera que la seva alcaldessa Ada Colau expliqui quins plans té en referència al pacte de mobilitat. És ben sabut que l'Ajuntament de Barcelona advoca per maneres de transport més sostenibles com la bicicleta o el transport públic però segons Riaño "tot i ser benvingut, el transport públic no cobreix totes les necessitats de mobilitat multi-propòsit i multi-destí". A més, "la sustitució del 100% de les motocicletes per un altre tipus de vehicles, augmentaria un 51% les emissions contaminants i es necessitarien 210 Camp Nou per aparcar tots els vehicles".     Fotos: Sergi Alcàzar