Per primera vegada en 27 anys, Catalunya ha decidit independitzar-se d'Espanya a la fira agroalimentària més gran d'Àsia. Al llarg de quatre dies, un total d'11 empreses catalanes han participat a l'edició número 42 de Foodex sota el paraigua de la marca "Catalonia" i amb el suport conjunt de la Conselleria d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació i la Promotora d'Exportacions Agroalimentàries (PRODECA). Tanmateix, també hi ha algunes firmes catalanes com Borges o Coopecarn Girona que han preferit promocionar-se dins del pavelló d'Espanya.

L'oli d'oliva, el vi, les galetes, l'aigua mineral o la xocolata són alguns dels aliments d'origen català que han fet les delícies dels més de 77.000 assistents al saló alimentari japonès. Entre les empreses que han apostat per la marca Catalunya destaquen: Aigua Sant Aniol, Birba Biscuits, Blanxart, Grup Pons o Olis Solé.  

La "Nit de Catalunya"

Més enllà de la fira, també s'han organitzat agendes individualitzades entre les empreses catalanes i els operadors internacionals. De forma paral·lela, aquest mateix dimecres va tenir lloc la "Nit de Catalunya" al restaurant Bikini Tapa Shibuya, un esdeveniment gastronòmic per donar a conèixer els productes catalans i que va comptar amb la presència de representants de la Conselleria així com empresaris, importadors, distribuïdors i prescriptors del país asiàtic.

Foodex no és qualsevol fira. De fet, hi participen 78 països d'arreu del món. A instàncies de la Conselleria d'Agricultura que dirigeix Meritxell Serret, "és una de les plataformes més importants per conèixer les tendències de la demanda del Japó en alimentació, establir relacions comercials amb professionals del sector, presentar nous productes i provar l'encaix en aquest mercat".

Què representa el Japó per a Catalunya?

El Japó és el segon mercat de consum del món. Per a Catalunya, el Japó és el setè destí d'exportacions agroalimentàries de tot el món i el segon fora de la UE. Sense anar més lluny, en els últims cinc anys, les exportacions agroalimentàries al Japó s'han doblat tant en volum com en valor. En definitiva, Foodex representa una oportunitat única perquè Catalunya mostri la seva gastronomia al món i en especial, al mercat nipó.

Sector a sector, Catalunya exporta principalment carn (60,83%), begudes (14,55%), peix i mariscos (7,60%) i olis i greixos (6,18%). Entre els pavellons d'Itàlia i Mèxic, de Catalunya al món.