La Cambra de Barcelona reclama que s’inverteixi més en matèria ambiental al Port de Barcelona i que comencin les obres per millorar els accessos a les mercaderies, per tal d’augmentar-ne la competitivitat. En aquest sentit, des de la Cambra s’insisteix que es mantinguin els calendaris d’inversions previstes en matèria ambiental i millora d’infraestructures. 

Concretament, la Cambra demana un augment de la inversió per a la reducció de les emissions contaminants i la descarbonització del Port. Així, reclamen que comencin les obres per crear accessos de les mercaderies, tant viaris com ferroviaris, que s’acceleri l’execució administrativa i tècnica dels projectes i es portin a terme els projectes constructius ja acabats, i que el Port assumeixi l’execució directa de determinats projectes dels accessos, que correspondrien competencialment a ADIF i al Ministeri de Transports. 

Paral·lelament, la Cambra s’ha compromès a prioritzar la recepció dels fons europeus de recuperació i a destinar-los a projectes de millora dels accessos i descarbonització del Port. D’altra banda, la Cambra ha valorat positivament la proposta vigent dels planejaments d’accessos viaris i ferroviaris, que es va recuperar el 2018 després que quedés aturada el 2007. 

És per això que des de la Cambra aposten per "seguir treballant en aquest sentit i augmentar la inversió de recursos públics i privats", per arribar a assolir els objectius del green deal europeu al Port de Barcelona. Per això, l'entitat creu que cal promocionar nous combustibles de baix o zero carboni, basats en l'hidrogen, i fomentar la intermodalitat dels serveis ferroviaris i l’economia circular.

Quatre línies d'actuació

Per això, ha establert quatre línies d'actuacions per tal d'augmentar la sostenibilitat i competitivitat del Port . En primer lloc, reclamar que s'electrifiqui el Port promovent l’energia renovable solar allà on sigui factible i la millora de l’eficiència. En segon lloc, que s'executi la xarxa ferroviària i s'augmenti la ràtio ferroviària actual, que és d’un 14%.

El tercer punt reclama que les obres per construir els apartadors necessaris perquè puguin circular trens de mercaderies de 750 metres de llargària que connectin amb Saragossa. De fet, la Cambra considera que aquesta actuació "és fonamental per a l’activitat del port", ja que el tràfic amb Saragossa representa el 14% del total.

Per últim, la Cambra defensa que es promocionin nous tipus de combustibles baixos en carboni com el Gas Natural o el Metanol, o de zero carboni com l’H2 o l'elèctric. Alhora, s’ha de renovar les flotes i la indústria derivada d’aquests canvis. L'impacte del Port en l'economia, tant de forma transversal com sectorial, és molt elevat.

Per aquest motiu, des de la Cambra s'insisteix en la necessitat de prioritzar tots aquells projectes que vetllen pel futur del Port de Barcelona, per poder ser més competitius en el moviment de mercaderies i fer-ho alienats amb les polítiques sostenibles del moment.

Executar els projectes com més aviat millor

En aquesta línia, l’Estat compta amb una partida de 4.370 milions d'euros, dins la Xarxa Transeuropea, destinada a millorar els accessos ferroviaris dels ports i les terminals. Però, tot i que sembla que aquest plantejament es podrà realitzar en uns terminis raonables i que hi ha voluntat d’execució , ADIF té molts focus per atendre actualment, per això la Cambra creu que s'ha d'optar per mecanismes de col·laboració que garanteixin l’execució dels projectes l’abans possible, com per exemple delegar la responsabilitat de les obres al Port de Barcelona.

Pel que fa a la sostenibilitat, la infraestructura portuària ha avançat molts en aquesta matèria, millorant el clavegueram, la depuració d’aigües i dipòsits anti DSU, la qualitat de l’aire de l’activitat portuària mitjançant l’electrificació del moviment dels contenidors i dels molls, la substitució dels vaixells de fuel per gas natural, l’ús de nous combustibles per vaixells i la mobilitat elèctrica, entre d’altres.