La vicepresidenta primera del govern espanyol, Nadia Calviño, ha anunciat que es posa en marxa, de forma definitiva, la nova figura de l'Autoritat de Defensa del Client Financer, amb l'objectiu d'incrementar la seguretat dels hipotecats i que tindrà capacitat sancionadora quan se n'incompleixin les resolucions. Aquesta iniciativa ja va néixer el passat mes d'abril i va prendre forma d'avantprojecte de llei. En una entrevista a RNE, la també ministra d'Afers Econòmics i Transformació Digital ha apuntat que espera que pugui estar en marxa el proper any per així poder resoldre de forma àgil els conflictes "sense haver d'acudir als tribunals". I ha afegit: "Li donarem competència per resoldre els conflictes que puguin sorgir".

EuropaPress 4820722 vicepresidenta primera ministra asuntos economicos transformacion digital
Nadia Calviño / Europa Press

Capacitat sancionadora

D'aquesta manera, es concep com un element amb capacitat sancionadora quan s'incompleixin les seves resolucions, ha detallat Calviño, que ha remarcat que amb aquesta figura es crea una altra xarxa de seguretat i una altra mesura de protecció addicional per a la ciutadania. Pel que fa al paquet de mesures per ajudar els hipotecats, i que serà aprovat avui al Consell de Ministres, la vicepresidenta primera ha subratllat que espera que se sumin totes les entitats perquè és moment d'ajudar i d'acostar-se a l'espatlla, i ha avisat del cost reputacional que pot tenir no adherir-se a aquest acord.

Com funcionarà?

Aquest servei en defensa al "consumidor" final serà gratuït, tramitarà reclamacions per quanties inferiors a 20.000 euros, es resoldran en un termini no superior a 90 dies i les resolucions seran vinculants. També s'atendran reclamacions de clients de serveis fintech i de criptoactius, i es reforçaran els instruments per garantir la inclusió financera, particularment en l'atenció de persones grans i col·lectius vulnerables. La creació d'aquesta Autoritat permetrà oferir una resposta més eficient a la protecció dels usuaris financers, en centralitzar en un únic organisme els serveis de reclamacions actuals del Banc d'Espanya, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i la Direcció General de Assegurances i Fons de Pensions, aspecte que possibilitarà donar un tractament conjunt i coordinat a les reclamacions plantejades pels clients financers i redundarà en una millor anàlisi dels conflictes i rapidesa en el servei. La norma farà possible avançar també en la inclusió financera, particularment de les persones grans i dels col·lectius vulnerables. A més, complementa la supervisió de conducta dels supervisors financers. 

La futura norma afectarà la totalitat de les entitats financeres: entitats de crèdit, empreses de serveis d'inversió, asseguradores, establiments financers de crèdit, plataformes de finançament participatiu, prestadors i intermediaris de crèdit, entitats de pagament i diners electrònics o emissors i prestadors de serveis del denominat sector fintech i de serveis de criptoactius. Com a implicats, de moment, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha aplaudit la proposta: "La creació de l'ADCF suposarà la posada en marxa d'un mecanisme de resolució de controvèrsies entre les entitats financeres i els clients a través d'una única autoritat administrativa". I demanen que se'ls inclogui en les notificacions que es derivin.