El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, ha assegurat que "a dia d'avui" només s'ha executat un 14% del pla de Rodalies 2008-2015 que el govern espanyol va aprovar al febrer del 2009 i que preveia una inversió de 4.000 milions d'euros per modernitzar la xarxa de rodalies catalana. Així ho ha expressat aquest dimecres en comissió parlamentària sobre la gestió de la xarxa de Rodalies de la Generalitat, on el conseller, que ha comparegut per petició pròpia, també ha recordat que encara queden 75 limitacions temporals de velocitat (LTV) a la xarxa de rodalies de Catalunya.

Així el conseller ha criticat que, deu anys després del traspàs, aquest no ha servit per donar el servei de transport que es mereixen els usuaris i ha sostingut que hi ha una distància abismal entre el que es va pactar i el que ha passat. "Quatre anys després del termini per fixar el 100% del pla de Rodalies 2008-2015 se n'ha executat un 14%", ha lamentat, i ha recordat que el projecte preveia infraestructures que encara no han arribat, com ara el desdoblament de l'R3 entre Vic i Montcada i Reixac (Barcelona) i els 11 intercanviadors de transport, dels quals només n'ha arribat un.

Alhora ha explicat que el 2013, davant el compliment "testimonial" d'aquest pla en un 10%, la Generalitat, amb Santi Vila al capdavant de la Conselleria de Territori, ja es va fer un exercici de possibilisme acordant una sèrie d'accions prioritàries per 306 milions d'euros amb la ministra de Foment de llavors, Ana Pastor. "Una vegada més ens vam equivocar; vam pecar d'ingenus", ha afirmat, i ha afegit que l'execució del pla prioritari de 306 milions d'euros dels 4.000 aprovats quatre anys abans ha quedat estancat en un 12,1%.

Calvet també ha criticat que el ministre de Foment, José Luis Ábalos, no decidís convidar la Generalitat a les comissions creades per abordar el servei: "No se'ns va fer participar tot i ser-ne els titulars" .