CaixaBank, en el marc del seu compromís per ajudar a autònoms, pimes i empreses a accedir a les ajudes del Fons Europeu per a la Recuperació (Next Generation EU) i del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del govern espanyol, ha celebrat aquest dimarts una trobada digital amb clients, en què s'han analitzat les novetats, s'han presentat les convocatòries obertes i les que es llançaran aviat i s'han facilitat consells pràctics per augmentar les possibilitats d'obtenir una subvenció.

En la trobada, hi han participat el director executiu de Banca d'Empreses de CaixaBank, Luis Cabanas; la directora de Banca de Negocis, Ana Díez; i la directora de Desenvolupament de Negoci i Projectes de Transformació de Banca d'Empreses, Lurdes Roquet. 

Durant la jornada, s'ha explicat que el govern espanyol ha definit cinc temàtiques de convocatòries d'ajuda dirigides a autònoms, pimes i empreses: mobilitat/renovables, emprenedoria, indústria, digitalització i formació. A més, dins el Pla de Recuperació s'està impulsant el model de col·laboració publicoprivada, dirigit principalment al desenvolupament tecnològic.

El govern espanyol ha anunciat quatre Projectes Estratègics per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) que canalitzaran els gran programes d'inversió en sectors clau de l'economia: Vehicle elèctric i connectat, Cadena agroalimentària intel·ligent i sostenible, Medicina personalitzada i Aeroespacial.

Fases de la convocatòria i recomanacions

Perquè empreses, autònoms i pimes puguin treure el màxim partit als fons europeus, és fonamental entendre i diferenciar quatre fases i preparar-se per abordar cadascuna d'elles: comprovació de requisits, preparació de la documentació, gestió i tramitació d'ajudes i justificació.

Entre els consells pràctics per a la primera fase, la comprovació de requisits, autònoms i empreses han de tenir preparada la documentació i identificar si serà necessari aportar avals financers en les bases de cada convocatòria. En la fase de preparació de la documentació, es recomana dissenyar una planificació financera i un pla de treball coherent amb els recursos i pressupost disponibles.

Mentrestant, en la gestió i tramitació d'ajudes seria convenient familiaritzar-se amb les plataformes telemàtiques dels principals organismes que concedeixen d'ajudes i valorar l'externalització de la gestió de sol·licituds i tramitació si no es tenen equips especialitzats. Finalment, en la fase de justificació és recomanable fer un seguiment viu del projecte i recopilar durant la vida del projecte i guardar en un repositori les evidències tècniques i financeres de l'execució.

Difusió de les ajudes

Per aprofitar al màxim les possibilitats que ofereixen els fons és fonamental comptar amb tota la informació disponible. Per això, CaixaBank està celebrant webinars i trobades amb els clients, en què es detallen com s'articularan els programes i quines convocatòries s'esperen per a diferents segments, i es resolen els seus dubtes i inquietuds.

En aquestes trobades, s'analitza a quines inversions s'adreçaran els fons, qui podrà accedir a aquests, quines accions de preparació poden fer les empreses, en quines inversions s'enfocaran les primeres convocatòries, com accedir als fons o quines són les claus per participar en les convocatòries públiques.

Aquest tipus de jornades se celebren des de finals d'abril i a més en l'àmbit nacional amb clients empreses i dels segments Hotels & Tourism i Agro, s'han celebrat webinars regionals en diferents províncies.

Pla integral de CaixaBank

En aquest procés, les entitats financeres juguen un paper fonamental i CaixaBank ha posat en marxa un pla integral amb l'objectiu de facilitar als seus clients l'accés als fons. La finalitat de CaixaBank, que disposa d'un equip transversal, és ser un agent actiu en la comunicació i difusió de les ajudes disponibles, agilitzar la seva arribada als beneficiaris perquè puguin emprendre projectes d'inversió amb més seguretat, i anticipar, també, els seus efectes transformadors i de creixement sobre l'economia.

L'entitat ha posat a disposició dels seus clients eines per conèixer quines són les ajudes que s'adapten millor als seus negocis, amb un portal específic sobre els Fons NGEU i una plataforma-cercador d'ajudes públiques. A través d'aquesta plataforma, el client pot trobar informació rellevant sobre els fons i buscar i filtrar convocatòries. A més, el client disposa d'un centre d'atenció telefònica especialitzat per rebre suport durant tot el procés i la plataforma anirà evolucionant en els pròxims mesos per permetre la tramitació digital de les ajudes.

A tot això, s'uneix que, en el seu rol d'intermediari financer, el banc pot avançar fons fins que es rebin d'Europa i complementar-los quan les empreses necessitin inversions addicionals per desenvolupar els seus projectes. Així, CaixaBank contribuirà a multiplicar la inversió que cerquen els fons públics i, en definitiva, seguirà formant part de la solució a la crisi actual.

CaixaBank considera que pot ser un actor rellevant en la distribució de les ajudes perquè compta amb una àmplia capil·laritat i presència en tot el territori nacional, i amb experiència prèvia en la gestió de programes d'ajudes o subvencions, al mateix temps que coneix les necessitats d'inversió i les capacitats financeres dels seus clients.