La Comissió Europea ha acusat formalment aquest dimarts la multinacional nord-americana Amazon d'haver utilitzat en el seu propi benefici informació confidencial d'empreses que utilitzen la plataforma de vendes, violant d'aquesta forma les regles comunitàries de competència.

Les autoritats comunitàries han enviat a la firma dirigida per Jeff Bezos un plec de càrrecs en el qual confirmen les sospites per les quals van iniciar una investigació en profunditat el juliol de l'any passat. Es tracta d'un nou pas d'un procediment que podria resultar en una multa si el gegant digital no resol les acusacions de Brussel·les.

Distorsionar la competència

"Hem d'assegurar que el doble paper de les plataformes amb poder de mercat, com Amazon, no distorsionen la competència. La informació sobre les activitats de tercers venedors no s'ha d'utilitzar en benefici d'Amazon quan aquesta actua com a competidor d'aquests venedors. Les condicions de la competència a la plataforma d'Amazon han de ser justes", ha resumit la vicepresidenta de l'Executiu comunitari responsable de Competència, Margrethe Vestager.

A més, Brussel·les ha obert un nou expedient contra Amazon per un possible "tracte preferent" cap a les seves pròpies ofertes minoristes i les d'aquells proveïdors que utilitzen els seus serveis de logística i repartiment. Al plec de càrrecs, la Comissió Europea informa l'empresa de la seva conclusió "preliminar" que ha violat les normes de competència de la Unió Europea (UE) en "distorsionar la competència al mercat minorista en línia".

Ús en benefici propi

Segons la Comissió, Amazon depèn "de manera sistemàtica" de dades empresarials dels comerciants independents que embenin a la plataforma del gegant digital. Aquestes dades no són públiques i el seu ús beneficia el negoci minorista d'Amazon, que competeix de manera directa amb els altres comerciants.

Així, Amazon té accés a dades de les empreses terceres que utilitzen la plataforma per vendre, com el nombre de productes demanats i distribuïts, els ingressos dels venedors al mercat, el nombre de visites a les ofertes dels venedors, així com dades relacionades amb el repartiment o els resultats passats de les companyies.

D'acord amb les troballes preliminars de la Comissió Europea quantitats "molt grans" de dades dels comerciants tercers estan a disposició dels empleats del negoci minorista d'Amazon i flueixen de manera directa als seus sistemes automatitzats, que agreguen aquesta informació i la utilitzen per "calibrar les ofertes minoristes i les decisions empresarials estratègiques" del gegant tecnològic, en detriment dels altres venedors. Per exemple, permet a Amazon centrar les seves ofertes als productes més venuts i ajustar-les en vista de les dades de les altres companyies.