Logo Banc Sabadell Economia

La sostenibilitat avança, en paral·lel, a un nou marc legislatiu que ja es fixa des de la mateixa Unió Europea. A tall d'exemple, des de la Comissió Europea s'ha aprovat la prohibició de vendre vehicles a partir del 2035 que siguin de combustió. En el terreny de les grans empreses, més enllà dels clients individuals i la seva ciutadania, les noves maneres d'entendre aquesta mobilitat ja van lligades a l'electrificació. Però aquesta, també pot ser més o menys sostenible depenent de les seves característiques. En aquest sentit, coneixem la catalana, Biauna start-up participada per BStartup de Banc Sabadell, que porta desenvolupant des de l'any 2019 de la mà de tres joves emprenedors. ElNacional.cat parla amb un dels seus co-fundadors, Roby Moyano.

ROBY MOYANO segona / Foto: Montse Giralt
Roby Moyano treballant a la seu de Bia / Foto: Montse Giralt

Bia dissenya i comercialitza un software per a la recàrrega elèctrica. Pel gran públic, com ho explicaries?

La fotografia d'un punt de recàrrega no encaixa del tot amb la nostra tasca. Bia ven una plataforma cloud que s'adapta a qualsevol punt de recàrrega, independentment del fabricant, i de la tipologia del mateix (recàrrega en via pública, a la cotxera d’una flota qualsevol, en oficines, o d’un particular a casa seva). La nostra solució és integrable amb tots ells. Els punts de recàrrega són molt diferents entre ells i encara que es tracta d’una indústria relativament nova, amb bastanta heterogeneïtat, de forma que solucions software interoperables, són molt necessàries.

Així doncs...

La plataforma ofereix una funcionalitat relativament simple: assegura la recàrrega més econòmica i més baixa en emissions (CO2) sense alterar l'operativa dels vehicles. En l'escenari base (sense Bia), el vehicle comença a consumir energia tan bon punt l’endolles al carregador. La nostra plataforma abans es fa dues preguntes: quin és el millor moment per carregar tenint en compte la tarifa elèctrica del nostre client, la potència disponible, i el factor d’emissions de la xarxa elèctrica? I a quina “velocitat” (potència), per tal que l’usuari es trobi el vehicle carregat quan el necessita? Aquestes preguntes es fan a través d'un sistema d’intel·ligència artificial que preveu la disponibilitat de temps de cada vehicle i optimitza la seva recàrrega (quina potència en cada instant de temps per reduir els costos i emissions?). 

ROBY MOYANO segona b / Foto: Montse Giralt
El software de Bia permet recarregar els cotxes de manera intel·ligent / Foto: Montse Giralt

Quin és el vostre client principal?

Nosaltres ens dirigim al sector B2B. Ara mateix no anem darrere un particular, però és un segment al que acabarem dirigint-nos. Actualment treballem amb tot tipus de flotes: transport públic, gestió de residus, logístiques, entre d'altres. Per aquests, el que fem és integrar-nos també amb els seus sistemes de gestió de flotes. D’aquesta manera, sabem amb certesa quant temps un vehicle estarà connectat a un carregador.

"Podem reduir les emissions fins a un 70%"

Els beneficis que aporta Bia a una empresa dedicada al transport i la seva mobilitat, quins serien?

En xifres, la plataforma permet poder instal·lar fins a cinc cops més punts de recàrrega sense necessitat d'ampliar la instal·lació elèctrica actual d’una cotxera. Això, no només evita una inversió important, sinó que també accelera i facilita la posada en marxa de nous carregadors. Econòmicament, també podem reduir els costos de l’energia fins a un 50%. En termes de petjada de carboni, depèn del sistema elèctric de cada país i de si el client disposa d’autoconsum (fotovoltaic, per exemple), però podem reduir les emissions fins a un 70%. Finalment, també apliquem perfils de recàrrega optimitzats per a reduir la degradació de les bateries dels vehicles, i així allargar la vida útil d’aquests.

"Avancem cap a una transició sense comprometre la xarxa elèctrica"

ROBY MOYANO quarta / Foto: Montse Giralt
Roby Moyano, co-fundador del software Bia / Foto: Montse Giralt

Mirant enrere, el 2019 com es gesta aquesta start-up?

Vam néixer arrel d’un projecte d’investigació impulsat per Telefónica. La Candace Saffery (CEO), el Ginés Espada (responsable de software) i jo (responsable de producte) estudiàvem el tema de l'accés a l'energia en mercats emergents a les comunitats remotes de Bangladesh i l'Amèrica Llatina. En una ciutat com Dhaka, fa anys que van haver de limitar els vehicles elèctrics perquè estaven col·lapsant el sistema elèctric. Si ara a Europa ens compréssim tots un cotxe elèctric de cop, el sistema elèctric no estaria preparat. Bia neix per accelerar la transició cap a la mobilitat 100% elèctrica sense comprometre la xarxa elèctrica, o les instal·lacions elèctriques dels usuaris o flotes. Tinguem en compte que el vehicle elèctric és una de les fons d'emmagatzematge distribuït més grans que disposem.

El punt de partida és Dhaka, però la història de cada fundador...

Jo sempre he tingut interès en aquest sector. De fet vaig fer el projecte final de carrera sobre aquest concepte conegut com smart charging. El Ginés té un background en enginyeria d’instal·lacions elèctriques i també molta experiència en el desenvolupament d’aplicacions cloud; i la Candace té molta experiència en cleantech i ja havia fundat un parell d'start-ups als Estats Units.

Darrere de vosaltres tres, cal un gran equip?

Relativament. Actualment som vuit persones, principalment enginyers de software i científics de dades. També comptem amb una persona dedicada al desenvolupament de negoci, així com altres recursos més intermitents (disseny, estratègia, finançament). Esperem ampliar l’equip molt aviat, sobretot en la part de tecnologia i desenvolupament de negoci.

Ens pots posar exemples reals d'empreses amb les quals col·laboreu actualment?

Estem gestionant 50 carregadors d’autobús de l'EMT de Madrid que representen 5 megawatts de potència en una sola cotxera (l'equivalent al consum de més de 1.000 llars). La nostra plataforma assegura que els autobusos es trobin carregats a primera hora del matí, quan comencen el torn, tot respectant les restriccions elèctriques de la cotxera i incentivant la recàrrega quan l’energia és més econòmica. Alhora, la gestió energètica intel·ligent d’aquests cinc megawatts té un impacte brutal per al sistema elèctric que esperem poder monetitzar en un futur molt proper. També tenim projectes en curs amb Acciona, Webfleet, TMB, TotalEnergies, Sacyr, Eiffage, o Urbaser.

"Com a hub tecnològic, Barcelona ens facilita la participació"

I amb la mirada catalana?

Treballem amb l’ecosistema català i barceloní des de la fundació de la companyia i esperem seguir-ho fent en els propers anys. Sí és cert que, en valor absolut, Madrid acapara més empreses i per tant el parc de vehicles elèctrics és superior. Com a hub tecnològic, Barcelona ens facilita la participació en moltes iniciatives amb altres emprenedors i grans empreses, crear xarxa de coneixement i atraure talent.

Mirant en l'ara, quins reptes teniu entre mans?

Només amb el creixement orgànic dels clients actuals, hauríem de ser capaços d’assolir els nostres objectius pel que fa a quota de mercat i facturació. No obstant, necessitem l’equip adient, tant en l’àmbit de tecnologia i disseny de producte, com en desenvolupament de negoci. A més, tot i ja tenir clients a Bèlgica i França, l’expansió internacional també demandarà talent del qual actualment no disposem. Així que ja sabeu, si teniu experiència i interès en l’àmbit cleantech o de la recàrrega de vehicles elèctrics, no dubteu en contactar-nos!