Autèntica 2025, la fira del producte gurmet amb valors, d'origen i sostenible, i estendard de la cultura gastronòmica mediterrània, va clausurar una edició de rècord que reafirma a Sevilla i Andalusia com a epicentre dels aliments i begudes gurmet a Europa.

Durant dos dies, 10.437 directius i professionals de la gran distribució i retail, al costat de xefs i empresaris d'hostaleria, s'han donat cita a FIBES per descobrir més de 700 novetats i productes, deixant Auténtica 2025 un impacte econòmic estimat de més de 15 milions d'euros a la capital andalusa.

Un dels espais que ha tornat amb força en aquesta tercera edició ha estat Autèntica Congress, fòrum de coneixement i creativitat entorn dels aliments gurmet, que ha reunit a 256 experts per reflexionar sobre el futur de la gastronomia i la indústria alimentària en el seu conjunt, abordada des de múltiples perspectives com la gran distribució, el retail o el canal Horeca.

Entre els protagonistes han destacat figures de l'alta gastronomia nacional com Juanlu Fernández (LÚ Cuina i Alma**), Benito Gómez (Bardal**), Pedro Aguilera (Fonda Sabor Andaluz*), o Rafa Zafra (Estimar, Estimar, Jondal i Rural), els qui han participat en el Culinary Fest by Gust del Sud, un espai per reivindicar el valor del producte de qualitat com a eix de l'excel·lència culinària. Allà, els xefs han dialogat sobre les idees que inspiren les seves propostes, han cuinat en directe i han compartit escenari amb professionals d'altres àmbits creatius com l'art, l'esport o la medicina, amb referents com Joaquín Sánchez, exfutbolista del Betis, o el pintor Salustiano García.

En aquest marc, Benito Gómez ha reivindicat la llibertat creativa per sobre dels relats construïts entorn de la gastronomia, defensant que "moltes vegades, els discursos en gastronomia es converteixen en una cosa tediosa i buida. Jo prefereixo cuinar des de la llibertat, sense etiquetes ni relats imposats, seguint el meu instint i el que em ve de gust en cada moment. És allà on soc feliç i on realment connecto amb la cuina."

Per la seva part, Rafa Zafra ha posat de relleu tant la importància del fracàs com font d'aprenentatge, com la dimensió cultural i social de la cuina mediterrània: "A la cuina, els fracassos són els que ens fan veritablement forts; els xefs tenim més por del fracàs que il·lusió per l'èxit, perquè és d'aquestes entrebancs d'on aprenem. I en aquest aprenentatge està també l'essència de la nostra gastronomia: la dieta mediterrània va molt més enllà del producte, és un acte social, una manera de compartir entorn de la taula, en la companyia i en la sobretaula".

En sintonia, Juanlu Fernández ha subratllat la resiliència i la creativitat com a eixos de la seva proposta culinària: "En molts moments caus i no saps com aixecar-te, però és allà on sorgeix la connexió més autèntica amb la cuina i amb les persones. Jo cuino sense protocols, els plats sorgeixen de qualsevol instant, d'una idea o d'una connexió amb algú, i l'important és que en arribar a la taula aconsegueixin emocionar, traslladar un record o deixar una sensació que perduri més enllà del plat".

TRADICIÓ GASTRONÒMICA

En el marc d'Auténtica 2025 s'ha celebrat un homenatge als fundadors del restaurant Fonda Sabor Andaluz*, amb motiu de les seves gairebé 3 dècades de trajectòria i la jubilació de la seva primera generació. Per a l'ocasió, grans referents de la gastronomia nacional s'han unit per retre homenatge a la família Aguilera a través d'un vídeo, en el qual han participat figures com Eneko Atxa (Azurmendi***), Joan Roca (El Celler de Can Roca***), Paco Morales (Noor***), Juanlu Fernández (LÚ Cuina i Alma**), Benito Gómez (Bardal**), Andoni Luis Aduriz (Mugaritz**), Edu Pérez (Tohqa*), Dani Carnero i Miki Manzanares (Kaleja*), Pedro Sánchez (Bagá*), o Luis Lera, Manu Lachica i Rita Llanes (Leartá). Un gest col·lectiu que ha posat de relleu no només la trajectòria de la Fonda, sinó també l'empremta que ha deixat a la cuina andalusa i espanyola.

Per l'escenari de Culinary Fest by Gust del Sud, han passat més veus clau de la gastronomia espanyola actual, com Dani García, xef i empresari al capdavant de Smoked Room Madrid**, Smoked Room Dubái* i Grup Dani García; Marc i Martí Roca, d'El Celler de Can Roca***; Artur Martínez, d'Aürt*; Juanjo Mesa, de Radis*; i Iago Pazos, referent de la cuina gallega de proximitat amb Abastos 2.0. La seva presència subratlla l'abast d'Auténtica com a espai de trobada per a l'alta gastronomia nacional.

D'altra banda, espais com el Fòrum de la Gran Distribució i Retail, així com el Summit de Directores de Compras, han reunit portaveus de firmes líders com Mercadona, Lidl, Eroski, Alcampo, Coviran, Grup MES o Grup Uvesco, i entitats representatives del sector com ASEDAS i ANGED.

INNOVACIONS

La tercera edició d'Auténtica s'ha convertit en una plataforma d'inspiració i descobriment, amb 317 firmes expositores i més de 700 innovacions que han ocupat dos pavellons complets de FIBES. Des dels ibèrics més selectes fins a propostes saludables com pans de pessic proteics o begudes a base d'àloe vera, la fira ha mostrat l'amplitud i riquesa de la indústria agroalimentària nacional. A més de conèixer les últimes novetats del mercat, els assistents han pogut establir sinergies, degustar productes de qualitat excepcional i assistir a espectacles de cuina en directe, confirmant Auténtica com el gran punt de trobada entre la indústria alimentària i l'alta gastronomia.

Autèntica Prèmium Food (esdeveniment de NEBEXT - Next Business Exhibitions, en col·laboració amb la Junta d'Andalusia), compta amb finançament de la Unió Europea a través dels Fons Europeus FEDER i el suport de l'Ajuntament de Sevilla, Landaluz, Cooperatives Agroalimentàries d'Andalusia, així com de les principals patronals del sector.

© SERVIMEDIA. Aquest contingut pertany a Servimedia. La seva difusió està permesa únicament als clients d'aquesta agència de notícies, sempre que s'esmenti Servimedia com a font o autor. Tots els drets estan reservats. Està prohibida la seva distribució o comunicació pública per part de tercers, independentment del mitjà o format utilitzat.