La reforma legal pactada entre el govern espanyol i Junts per obligar les grans empreses a tenir serveis d'atenció a la clientela en les diferents llengües cooficials de l'Estat ha estat aprovada en comissió aquest dimecres. Aquesta iniciativa de l'executiu espanyol pretén millorar el servei als consumidors i, d'entre altres objectius, vol garantir l’ús de llengües com el català, el basc o el gallec. Segons el redactat validat a la Comissió de Drets Socials i Consum, cal “assegurar” que l’atenció al consumidor es faci en castellà o en qualsevol de les llengües oficials quan el servei es dirigeixi a usuaris de comunitats que tinguin idiomes propis. La norma, que ara s’haurà de validar en ple, també preveu accions per acabar amb les trucades ‘spam’ de les empreses.

L’aprovació de la llei en comissió s’ha produït després que, al setembre, Junts i el govern espanyol pactessin una sèrie de canvis al Projecte de Llei d’Atenció al Client amb l’objectiu d’assegurar la protecció dels drets lingüístics dels consumidors. Aquest acord va generar reticències en alguns sectors: la patronal CEOE va advertir dels possibles costos afegits que comportaria la norma, mentre que el PP la va interpretar com una nova concessió a la formació de Carles Puigdemont. En canvi, les associacions de consumidors van valorar positivament la iniciativa, que reprèn projectes similars que en legislatures anteriors no havien prosperat.

En la seva intervenció durant el debat de votació, el diputat de Junts Josep Maria Cruset ha assenyalat que la nova norma implica “un canvi substancial pel que fa als drets lingüístics dels ciutadans”. Segons ha explicat, “preval el que dirà la norma d’aplicació a Catalunya per sobre de l’àmbit d’aplicació d’aquesta llei”, tot destacant la “protecció competencial” que comporta. Tot i això, ha puntualitzat que Junts ha mantingut el vot contrari a les esmenes del govern espanyol, en coherència amb la “nova realitat” de les relacions entre la formació i l’executiu.

Des d’ERC, el diputat Jordi Salvador ha remarcat que la llei reconeix “drets concrets” per als ciutadans, ja que obliga les grans empreses a oferir una atenció adequada i a evitar “laberints telefònics”. També ha posat en relleu que finalment es blinda el dret a ser atès en la llengua pròpia. “Per primera vegada es reconeix per llei que la ciutadania té dret a ser atesa en català. (…) Deixa de dependre de la bona voluntat de la companyia i passa a ser una obligació jurídica”, ha afirmat.

Les trucades SPAM 

Entre les modificacions introduïdes al text legal, n’hi ha una que prohibeix les trucades ‘spam’. Aquesta proposta, impulsada inicialment per Sumar, ha comptat amb el suport de Junts, ERC i el PP, que hi han incorporat ajustos per protegir les petites empreses i evitar situacions d’oligopoli. La mesura estableix que les trucades comercials hagin d’utilitzar un prefix específic i que les operadores bloquegin les que provinguin de números de tarifació especial. A més, segons ha remarcat el Ministeri de Consum, quedaran vetades les trucades comercials sense consentiment previ i es declararan nuls els contractes tancats en aquestes condicions.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!