La plataforma de 'homesharing' Airbnb ha generat un impacte econòmic de 740 milions a Barcelona durant el 2015, dels quals 500 milions provenen de la despesa gastada en comerços i serveis pels turistes allotjats en els seus establiments mentre que els 240 restants corresponen a les tarifes que l'hoste paga a l'amfitrió, segons ha informat la pròpia companyia. Més concretament, el nombre d'amfitrions de la plataforma ha passat de 4.000 el 2013 fins a 9.200 el 2015, i en total es lloguen espais disponibles durant una mitjana de 58 dies anuals que generen un ingrés mitjà de 5.100 euros l'any per amfitrió. 

Després de quatre anys amb oficines a Barcelona, el director general de Airbnb Marketing Services Espanya, Arnaldo Muñoz, i el director Global d'Assumptes Públics, Chris Lehane, han demanat a la Generalitat que reguli aquest tipus d'activitat per tal que l'empresa pugui recaptar la taxa turística, tal i com ja fan altres ciutats europees com Londres o París. "Volem una definició de homesharing com una activitat no professional que consisteix en allotjar viatgers a la residència permanent d'un particular", ha demanat la plataforma. En aquest sentit, es pretén assimilar la normativa catalana a l'establerta a Perpinyà, París, Àmsterdam i Lisboa per tal de reconèixer el 'homesharing' com una activitat econòmica entre particulars i no "exclusivament" per part de professionals. La regulació d'economia col·laborativa i nous models oberts d'allotjament és un debat encara molt obert que es pretén abordar amb l'Ajuntament de Barcelona. 

Viatjar com un autèntic barceloní

Turista responsable amb una mitjana d'edat de 34 anys amb voluntat de viure Barcelona com un autèntic barceloní. Aquest és el perfil d'hoste que ha definit Muñoz i amb el que ha explicat que barris típicament turístics com Ciutat Vella han perdut pes dins el conjunt de preferències. Així ho demostra el percentatge de turistes que escullen allotjar-se a Ciutat Vella, que ha baixat del 86% el 2009 fins al 36% el 2015 al mateix temps que els amfitrions han passat del 37% al 25% durant el mateix període.  

Després de París, Londres i Nova York, Barcelona és la quarta ciutat més important per Airbnb, ja que la plataforma ha més que triplicat la xifra de 277.000 viatgers el 2013 fins a assolir 889.000 viatgers durant l'any passat. D'aquests, un 70% són de països europeus, un 17% d'Estats Units, un 5% d'Àsia, un 4% d'Amèrica Llatina, un 3% d'Austràlia i un 1% d'Àfrica i Orient Mitjà. D'altra banda, els barcelonins que han escollit Airbnb per viatjar han passat de 55.000 el 2013 a 217.000 el 2015.