Cancel·lacions, retards, esperes... Aquestes són algunes de les situació amb què s'estan trobant els viatgers que havien de volar aquest cap de setmana des de l'aeroport del Prat. La vaga del personal de terra d'Iberia que ha començat aquest dissabte podria arribar afectar un miler de vols entre avui i diumenge.

A l'afectació natural de la vaga, s'hi han sumat les conseqüències de les males condicions meteorològiques que viu la capital catalana aquest dissabte. La pluja i les fortes ratxes de vent han obligat a retardar tots els vols amb destí i origen Barcelona, segons fonts d'AENA. Es preveu que aquests vols amb retard arribin quan el torn de serveis mínims obligatori d'Iberia hagi acabat, cosa que complicaria molt la situació a l'aeroport de cara a la tarda a causa de l'acumulació de retards i la falta de personal.

La vaga s'ha mantingut després que la mediació entre el personal de terra d'Iberia i la direcció de la companyia aèria que es va celebrar aquest divendres a la tarda acabés sense acord.

Queixes de passatgers

A primera hora del matí, ja es podien veure les queixes de diversos passatgers de vols afectats directa o indirectament per la vaga. Les incidències estan principalment relacionades amb Vueling, a qui els passatgers demanen explicacions per retards i vols reprogramats des d'ahir a la nit.

Els passatgers del vol Barcelona-Brussel·les d'avui a les 6:45 ha estat un dels primers en patir les conseqüències de la vaga i ha estat retardat més d'una hora. Alguns usuaris es queixaven a més d'haver passat mitja hora "atrapats" i amb nens petits al bus per anar a l’avió".

La vaga no només ha afectat les sortides sinó també les arribades dels vols amb destí Barcelona. Un vol que havia de sortir ahir a les 22:30 de Pisa, per exemple, va ser cancel·lat i els passatgers, reallotjats en hotels, no tenen previsió de volar abans de les 13:30, més de 15 hores tard.

Menys impacte del previst

Tot i les cancel·lacions i alguns retards, la jornada es viu amb certa tranquil·litat. La cancel·lació preventiva de desenes de vols ha fet que molts passatgers hagin buscat una alternativa i no han acudit a l'aeroport, que ja ha cancel·lat més de 60 vols. Tant a la zona pública de sortides com d'arribades no hi ha cues ni als taulells de facturació, ni als punts d'informació ni als controls de seguretat.

Omar Minguillón, portaveu d'UGT d'Iberia, ha explicat que els serveis mínims "abusius" del 70% s'estan complint i això ha fet que hi hagi més personal del necessari per la quantitat de vols cancel·lats. El personal afectat pels serveis mínims ha estat sobretot el de facturació i 'handling' de maletes.

Més cues a la tarda i diumenge

El seguiment de la vaga ha estat del 80%, segons els seus càlculs, i Minguillón preveu que hi hagi més cues i retards aquest dissabte a la tarda o diumenge. Des d'Aena es mostren més preocupats per la pluja, sempre que els serveis mínims es compleixin.

El Ministeri de Foment ha dictat serveis mínims que obligaran a enlairar el 100% dels vols domèstics amb els territoris no peninsulars, el 54% dels serveis internacionals i el 32% dels peninsulars que tinguin una alternativa de transport inferior a 5 hores.