Si bé ara el trànsit internacional va a parar a l'aeroport Adolfo Suárez-Barajas perquè té més destinacions directes i moltes més aerolínies disposades a volar a Madrid -tot i que actualment l'aeroport del Prat està incrementant aquests serveis-, fins que va començar la Guerra Civil els que rebien més trànsit aeri eren els aeroports de Barcelona.

Això es desprèn de la tesi doctoral de Lluís Corominas llegida a la UAB i titulada "Història dels aeroports de Barcelona i de les línies aèries que operaven de 1931 a 1936", que ha analitzat per primera vegada el nombre de vols, de passatgers nacionals i estrangers, la quantitat de mercaderies i de correus que van passar pels aeroports amb trànsit comercial al Prat de Llobregat, des de l'inici de l'aviació fins al 1936.

L'autor ha repassat la història de l'aviació civil a Catalunya i a l'Estat i ha analitzat el pes que van tenir els aeròdroms i els aeroports de Barcelona; amb això ha demostrat la importància de les instal·lacions ubicades on ara hi ha l'aeroport del Prat.

Directament connectada

A partir del seguiment detallat de les companyies aèries, de les quals ha analitzat material inèdit, l'autor mostra que Barcelona estava directament connectada amb totes les línies cap a Europa i el Marroc, i que les línies postals cap a Sud-amèrica operaven a Espanya únicament a través de la capital catalana.

La investigació aporta també altres dades interessants, com la presència a l'aeròdrom de la Volateria i el port de Barcelona de la primera Escola de l'Aeronàutica Naval, amb els Tallers de l'Aeronàutica Naval, el vaixell "base aèria transportable" Dédalo i la base d'hidroavions. La tesi doctoral també mostra els intents, finalment sense èxit, de convertir Barcelona en una estació regular de dirigibles per la ruta del Graf Zeppelin entre Europa i Sud-amèrica.

Amb aquest treball, el primer, segons l'autor, que analitza aquest àmit des de l'estudi de la història contemporània recent, Corominas culmina una labor d'anys d'investigació que l'han convertit en un dels principals especialistes sobre la història de l'aviació a la Península Ibèrica. 

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat