L'endemà que s'hagi trencat l'acord per l'ampliació del Prat, el president d'Aena, Maurici Lucena, ha avançat que la inversió de 1.700 milions d'euros prevista per a l'aeroport queda aparcada "fins d'aquí a cinc anys". "Si després d'aquest període les circumstàncies són més propícies, se'n podrà tornar a parlar", ha afirmat en una entrevista a Catalunya Ràdio aquest dijous.

Les converses sobre l'ampliació de l'aeroport de Barcelona queden ajornades fins que es faci un nou pla d'inversions de la companyia, segons ha anunciat Lucena. D'aquesta manera, "en els propers cinc anys s'invertiran 1.500 milions d'euros per consolidar el hub intercontinental de Madrid i la inversió del Prat queda en suspens fins que s'obri una nova oportunitat reguladora".

La culpa és del Govern

El president d'Aena ha assenyalat el Govern com a màxim responsable que s'hagi trencat l'acord per a l'ampliació de l'aeroport i com a màxim culpable de "l'oportunitat perduda". "Sense la convicció de la Generalitat, aquesta inversió no es pot tramitar perquè inclou tramitacions mediambientals complexes", ha explicat.

Aquestes tramitacions ambientals complexes fan referència a l'important impacte que havia de tenir el projecte sobre l'espai natural de la Ricarda, cosa que el Govern no sabia. La consellera d'Acció Climàtica, Teresa Jordà, ha criticat aquest dijous també a Catalunya Ràdio que ningú ha explicat a l'executiu català que "dins de l'acord del 2 d'agost hi entrés l'ampliació per l'est". "Ni tan sols he vist un Power Point", ha lamentat Jordà, que ha remarcat que "un projecte d'aquesta mena s'hauria de fer amb consens, però no s'ha volgut fer així".

Amb el suport espanyol

Lucena no ho ha vist així: "Sempre es va proposar a les institucions catalanes". "S'han succeït una sèrie de declaracions que demostren que el Govern no té una posició ni madura ni homogènia sobre l'ampliació del Prat", ha dit. És més, en declaracions a TV3 ha destacat que el problema va començar arran dels tuits del president Aragonès al respecte. Aleshores, ha explicat que "el projecte era allargar la pista mar cap a l'est, que sabíem que tenia un impacte ambiental important que volíem minimitzar i complir la legislació europea". "El que ha dit la Generalitat és que el projecte era un altre", ha retret.

En canvi, el president d'Aena no ha volgut criticar el govern espanyol, ja que la seva posició és "de suport a l'ampliació del Prat". A l'executiu de Pedro Sánchez no hi ha hagut pas divisió d'opinions al respecte, segons Lucena, malgrat que la vicepresidenta Yolanda Díaz ha celebrat que s'hagi trencat l'acord. "Encara que Díaz ho qüestioni, és igual, perquè no té competències", ha insistit.

Aeropuerto del Prat T2, concentración no ampliación - Unsplash - Tobias

Pista de l'aeroport del Prat / Unsplash

Durant l'entrevista Lucena s'ha mostrat constantment "molt decebut, perquè era un gran projecte per a la companyia, per a Barcelona, per a Catalunya i per a Espanya". "Quan vam proposar aquesta inversió, ho vam fer amb tota la il·lusió i per donar resposta a una reivindicació històrica de Catalunya", ha indicat.

Aleshores, ha recordat que "molt poques inversions a Catalunya tenen l'envergadura que Aena ha proposat, de 1.700 milions d'euros". "El risc màxim era d'Aena, no hi havia ni un euro de cap altra administració", ha destacat.

 

Imatge principal: El president d'Aena, Maurici Lucena / ACN