El benefici net d'Abertis d'aquest primer trimestre està marcat per l'impacte extraordinari de comparar aquest període amb el mateix període de l'any anterior que incorpora els beneficis de la consolidació al gener del 2016 dels resultats de l'Autopista Central de Xile. D'aquesta manera, el benefici d'aquest primer trimestre ha estat de 130 milions d'euros, el 66,2% menys que els 385 milions que es van comptabilitzar en el mateix període de l'any passat.

En termes comparables, sense els extraordinaris, aquest benefici d'Abertis de 130 milions suposa un increment del 13%. En el primer trimestre destaca el bon resultat dels ingressos del grup dirigit per Francisco Reynés que se situen en 1.281 milions, el 18% més per l'augment del tràfic a les autopistes per la millora de l'economia i per les noves adquisicions a Itàlia i l'Índia.

La companyia que presideix Salvador Alemany destaca que en els resultats d'aquest primer trimestre el comportament dels tipus de canvi han afavorit al grup especialment per l'evolució que han registrat el real brasiler, el pes xilè i dòlar nord-americà. 

Sense proposta formal i concreta d'Atlantia

Abertis no ha rebut encara proposta formal i concreta de la italiana Atlantia per abordar una eventual fusió dels dos grups, segons ha indicat el director de Finances i de Desenvolupament Corporatiu de la companyia, José Aljaro.

"Entenc l'interès davant la potencial operació, però no puc contestar a preguntes sobre aquest tema", ha sostingut el directiu abans de reiterar que "fins al dia d'avui no tenim una oferta concreta o una proposta de valoració sobre la qual la companyia es pugui manifestar".

Abertis segueix sense notícies formals d'Atlantia malgrat que el conseller delegat del grup italià, Giovanni Castellucci, afirmés que no farien esperar molt al mercat per conèixer els detalls de l'operació.

Reforçar-se a Brasil

Coincidint amb la publicació de resultats, Abertis s'ha adjudicat una nova autopista a Brasil, una via de 720 quilòmetres de longitud que suposa un eix estratègic de l'Estat de Sao Paulo, un projecte pel qual abonarà 353 milions i en el qual realitzarà una inversió d'1.500 milions. D'aquesta forma, la companyia es reforça en un dels seus mercats estratègics en paral·lel a la inversió que acaba de realitzar a França, el seu primer país. 

Abertis està present des de 2012 a Brasil, actual tercer mercat per ingressos, on, a través de la seva filial Arteris, ja comptava amb nou autopistes que sumen 3.250 quilòmetres de longitud. A aquesta cartera, suma ara Rodovias dos Calçados, una autopista entre Itaporanga i Franca, un eix estratègic de l'Estat de Sao Paulo que discorre per una de les regions més riques i dinàmiques del país.

La via inclou un tram de 317 quilòmetres de via que ja gestionava el grup, i la concessió del qual es veu ara ampliada, a més d'altres 403 quilòmetres més. Abertis explotarà tot el corredor durant trenta anys, fins a 2047, en el qual a més invertirà 1.500 milions per ampliar la seva capacitat. Es calcula que la nova concessió, a més d'allargar en quatre anys la 'vida' mitjana de les seves autopistes a Brasil, aportarà 135 milions d'euros als ingressos del grup i 85 milions al Ebitda a partir de 2019.

Més tràfic d'autopistes

El tràfic de les autopistes del grup s'incrementa en un 2,3% entre els mesos de gener i l'abril, un període de quatre mesos que fa comparable el període amb l'any passat perquè neutralitza l'impacte calendari que suposa que la Setmana Santa d'aquest any hagi caigut en el mes d'abril mentre que l'any passat va caure en març. Abertis destaca especialment l'increment de tràfic de les autopistes espanyoles, que creix un 6% mentre que el de Xile augmenta un 6,4%. 

A més d'aquest augment del tràfic, els ingressos s'han vist afavorits per l'ampliació del perímetre de la companyia amb les incorporacions de les autopistes A4 i A31 a Itàlia i les dues concessions que s'han adquirit a l'Índia. 

L'Ebitda, el resultat abans d'impostos, amortitzacions i interessos financers, se situa en el primer trimestre en 807 milions d'euros, el 13% més. Sense tenir en compte les noves incorporacions al perímetre de la companyia el creixement de l'Ebitda hagués estat del 7%. 

Igual endeutament

L'endeutament net consolidat se situa a data 31 de març en 14.994 milions, lleugerament per sobre dels 14.377 milions amb què es va tancar l'any passat. Aquest increment s'explica per la compra de participacions en la filial francesa Sanef i a la incorporació de nous actius al perímetre de consolidació. Tot i aquest increment de l'endeutament, la ràtio que relaciona l'endeutament net amb l'Ebitda s'ha reduït al passar de 4,4 el 31 de desembre del 2016 al 4,2 en el primer trimestre.

L'activitat inversora d'Abertis en el primer trimestre ha estat molt activa fins a destinar un total de 1.278 milions d'euros, dels que prop de 1.000 milions s'han destinat a la compra de participacions addicionals a HIT (Holding d'Infraestructures de Transport), companyia que controla el 100% de la filial francesa del grup, Sanef, i 134 milions a la compra de les dues autopistes de l'Índia. 

En el que portem de segon trimestre, Abertis ja ha tancat la compra fins el 100% de Sanef, cosa que li suposarà una aportació de 135 milions d'euros més al benefici net de l'exercici del 2017.