endesa cop25

Un dels principals enemics de la sostenibilitat és la contaminació causada pels gasos emesos pel transport, principalment a les grans ciutats i els nuclis urbans, on cada dia s'hi apleguen milers i milers de cotxes contaminants. De solucions, n'hi ha de diverses, i el cotxe elèctric n'és una. Els estudis mostren que la mobilitat provoca gairebé el 30% de les emissions a les ciutats provocades per l'efecte de l'ésser humà. Segons la Organització Mundial de la Salut (OMS), nou de cada deu persones a tot el món respiren aire insalubre a causa de la contaminació ambiental, i segons el darrer estudi de la Separ, a Espanya moren cada any 10.000 persones per causes relacionades amb la contaminació. 

I no és només la nostra salut, sinó també la del planeta. Reduir en un 30% les emissions de gasos de CO2 és un pas per començar a descarbonitzar l'ambient. Però com ho podem fer? Trobar alternatives de transport, com ara el transport públic —que a Barcelona, per exemple, gran part de la flota de TMB ja és elèctrica—, o anar a peu als llocs és una solució, però amb la innovació i les noves tecnologies, cada vegada està més present el vehicle elèctric. Quins avantatges comporta el cotxe elèctric?

1. Aire de qualitat

El cotxe elèctric és una bona solució per ser més sostenibles si l'usuari necessita emprar el vehicle privat. De mitjana, durant la vida útil d'un vehicle elèctric es deixen d'emetre unes dues tones netes de CO2 (segons la mitjana del parc automobilístic a Espanya) cada any, en comparació amb les emissions d'un vehicle tèrmic.

A més, un dels avantatges amb el cotxe elèctric és que permet utilitzar l'excedent d'energia renovable per a la seva recàrrega, que s'acostuma a fer durant la nit, de manera que s'aplana la corba de demanda elèctrica. És a dir, permet utilitzar el potencial d'energia renovable dels parcs eòlics que hi ha durant la nit, que actualment no s'aprofita.

Tot això permet aconseguir un aire de millor qualitat i reduir la contaminació, una de les principals causes de mortalitat —actualment està considerada la quarta segons l'OMS, després del tabac—. Cal recordar que Europa s'ha marcat com a objectiu pel 2050 la desaparició dels vehicles de combustibles fòssils, cosa que cal fer a través d'un procés gradual que permeti el 2030 un transport net al centre de les principals ciutats.

contaminació cotxe tub escapament acnL'objectiu és abandonar els vehicles de combustibles fòssils. Fotografia: ACN

2. Menys soroll

Més enllà de la contaminació causada pels gasos d'efecte hivernacle, com el CO2, un altre dels problemes de les principals ciutats és la contaminació acústica. De fet, gairebé el 80% de la contaminació acústica de les grans ciutats està provocada pel trànsit. En aquest sentit, el cotxe elèctric és una bona alternativa, ja que en no tenir un motor de combustió, el soroll que emet és pràcticament nul. 

Diversos estudis mèdics han alertat reiteradament que la contaminació acústica comporta problemes per a la salut, i entre les principals conseqüències hi ha la irritabilitat, pertorbació del son, augment de l'estrès, disminució de la concentració i la productivitat, agressivitat, cansament, mal de cap, problemes d'estómac, alteració de la pressió arterial i pèrdua d'audició, entre una llarga llista de possibles efectes. 

3. Tecnologia i innovació

El cotxe elèctric és, a més d'una solució a la contaminació, també és una aposta de futur. Fa anys que en els congressos i les fires d'innovació, com l'Automobile o el Mobile World Congress, les principals marques automobilístiques presenten el cotxe elèctric com el cotxe del futur. I és que per definició, el cotxe elèctric és un cotxe connectat, que amb la imminent implementació de la tecnologia 5G, ofereix la possibilitat de la digitalització, control remot i monitorització de part de les seves funcions. De fet, és el prototip de vehicle que s'empra per provar les possibilitats del cotxe autònom, i cada vegada més ja es poden activar certes funcions d'aquests vehicles des del telèfon mòbil, com ara la climatització, la recàrrega o el tancament del cotxe. 

4. Un respir a la butxaca

Si bé la inversió inicial que s'ha de fer per un cotxe elèctric encara és elevada, la butxaca nota la reducció de costos en el mitjà i llarg termini, ja que a la llarga acaba sortint força més barat que un cotxe convencional, principalment pel menor cost de manteniment, energia i estalvis en impostos, alhora que cal considerar altres beneficis que ofereixen les administracions públiques als vehicles elèctrics.

Alhora, en el consum també es nota l'estalvi. El consum aproximat d'un cotxe elèctric en termes d'energia es troba al voltant dels 15 kWh per cada 100 quilòmetres. Tenint en compte que el preu de l'electricitat per kWh ronda els 18 cèntims d'euro, es tractaria d'uns 2,7 euros per cada 100 km. D'altra banda, pel que fa al vehicle convencional, si suposem un consum de 7 litres de combustible per 100 km amb un preu de 1,25 € / litre, el preu en aquest cas per cada 100 km seria de 8,75 euros, una mica més del triple.

A més, mentre que els preus de la gasolina i dièsel estan més a mercè de la incertesa i volatilitat dels mercats, hi ha tarifes elèctriques més favorables i pensades especialment per a clients amb vehicle elèctric que proporcionen uns preus horaris molt avantatjosos durant la nit, aprofitant les hores vall de consum, les quals són les més indicades per poder efectuar la càrrega del vehicle elèctric.

En últim lloc, a mitjà termini es començaran a implementar les polítiques de restriccions que diversos ajuntaments de les grans ciutats ja s'estan veient obligats a adoptar pel que fa a l'accés de vehicles de combustió als seus centres urbans, amb la directiva de les zones de baixes emissions (ZBE) o les etiquetes d'energia.

zona baixes emissions ACNLa Zona de Baixes Emissions entra en vigor a Barcelona i l'àrea metropolitana l'1 de gener del 2020. Fotografia: ACN

5. Autonomia suficient

Una de les principals recances a passar-se al vehicle elèctric acostuma a ser la por a quedar-se "tirat" o no poder fer viatges llargs per manca d'energia. El cert és que si els primers prototips de mobilitat elèctrica tenien una autonomia curta, la tecnologia ha apostat molt per avançar en aquest sentit, i avui dia amb una autonomia real d'uns 220 km i diària —amb prèvia recàrrega nocturna—, es poden dur a terme la pràctica totalitat dels desplaçaments que requereix el dia a dia. A més, en cas d'emergència, cada vegada hi ha més punts de recàrrega per als vehicles elèctrics a les ciutats. 

6. Avantatges administratives

Les avantatges administratives també és quelcom a tenir en compte. Amb un cotxe elèctric es pot accedir a zones eventualment restringides al trànsit, i sempre poden circular en dies de restriccions per contaminació. A més, la major part dels ajuntaments i altres administracions públiques ofereixen diversos avantatges, com ara la bonificació en l'impost de circulació (IVTM), poder aparcar gratuïtament en zones públiques de pagament, accés gratuït a alguns peatges, circular per àrees restringides de la ciutat, accés al carril BUS-VAO...

També des del govern central s'han dut a terme alguns plans de subvenció per a la compra d'aquest tipus de vehicles, com el Pla MOVEA de 2017 o el MOVALT del 2018 que han proporcionat ajudes a partir de 5.000 euros per a la compra exclusiva de vehicles sostenibles.

A més, l'Ajuntament de Barcelona ja contempla restriccions d'accés a partir del 2020 per a vehicles dièsel anteriors a l'any 2006 o de gasolina de l'any 2000 i mesures similars es duran a terme a Madrid en episodis d'alta contaminació.

7. Recàrrega a casa...

Les tarifes energètiques que proposen diverses empreses acostumen a ser molt avantatjoses a la nit, moment en què el consum elèctric global és menor. És per aquest motiu que carregar el cotxe a la nit surt a compte, i en cas de disposar d'una plaça d'aparcament, l'usuari pot instal·lar un punt de recàrrega al mateix garatge i carregar el cotxe cada nit per disposar de la totalitat de l'autonomia el dia següent. En el cas d'habitatges amb garatge comunitari, la modificació de l'Article 17 de la Llei de Propietat Horitzontal permet ja la instal·lació del punt de recàrrega per a ús privat sense problema.

recarga vehiculo electrico endesa

Punt de recàrrega de vehicle elèctric d'Endesa

8. ...i al carrer

La voluntat global d'avançar cap a un canvi de paradigma a nivell de descarbonització i d'energia ha incentivat la creació de diversos convenis i acords entre administracions i elèctriques per fomentar la mobilitat sostenible. Un d'aquests casos és el d'Endesa, que en la línia del seu pla estratègic ha fet una gran aposta per la mobilitat elèctrica, i el 2020 des de l'empresa asseguren que haurà assolit els més de 2.000 punts de recàrrega a tot l'Estat, dels quals 300 a Catalunya. 

De fet ja no és estrany veure punts de recàrrega en les principals vies de les ciutats i els centres, que acostumen a ser les zones més transitades. 

9. Manteniment mínim

Els motors elèctrics són força més eficients que els tèrmics, de manera que duren més i requereixen fins a un 80% menys de manteniment. De fet, el principal element de desgast en un cotxe elèctric són les bateries, que si bé avui dia solen tenir ja garanties superiors als 80.000 km, un cop substituïda, el cotxe elèctric queda pràcticament nou.

Alhora, l'usuari s'estalvia el manteniment dels elements més cars dels cotxes convencionals, com ara la caixa de canvis, la corretja de distribució, l'embragatge, l'alternador, els filtres... Tot això acaba reduint considerablement la despesa en manteniment i averies. 

10. Seguretat i eficiència

Finalment, l'experiència de l'usuari també pot ser un plus afegit. La conducció d'un cotxe elèctric és molt més suau, amb una acceleració potent i sense soroll ni vibracions, cosa que fa més confortable la conducció. En no tenir components mecànics ni fricció, el motor elèctric funciona exactament igual en fred i en calent.

Alhora, amb els sistemes de recuperació d'energia que porten actualment els vehicles elèctrics, l'estil de conducció tendeix a prioritzar una conducció eficient i, per tant, segura, ja que cal tenir en compte que en aixecar el peu de l'accelerador el motor elèctric deixa de gastar energia, i passa a recuperar-la.