Una trentena de sales de cinema de 27 localitats catalanes projectaran el pròxim dimarts 26 de març l'emissió en directe de Madama Butterfly des de la Royal Opera de Londres, una obra que està coproduïda amb el Gran Teatre del Liceu de Barcelona. Segons ha informat l'òpera londinenca, l'espectacle es podrà veure a més a 115 cinemes arreu l'Estat i més de 1.000 sales de 22 països. L'emissió té una durada de 195 minuts (incloent-hi un intermedi), i està cantada en italià amb subtítols en castellà. Madama Butterfly, de Giacomo Puccini, és una de les obres que ha generat més emocions al públic durant segles, i la producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier la actualitza magistralment, respectant la cultura japonesa en què s'ambienta.

La producció, revisada per al públic modern, amb una minimalista posada en escena a càrrec de Christian Fenouillat, ha estat aplaudida per la crítica internacional i ovacionada pels aficionats a l'òpera. La soprano lituana Asmik Grigorian debuta a la Royal Opera com Cio-Cio-San (Madama Butterfly), un dels papers més desafiadors i exigents per a una soprano, i actuarà juntament amb el tenor nord-americà Joshua Guerrero, que reprèn el seu paper de tinent Pinkerton, mentre Kevin John Edusei dirigirà l'Orquestra de la Royal Opera House.

Atenció espòilers

L'òpera compta el casament de la jove geisha Cio-Cio-San amb l'oficial de la marina nord-americana Pinkerton, convençuda que es tracta d'una autèntica unió per a tota la vida per la qual renunciarà a la seva religió i comunitat. Tanmateix, la geisha és abandonada per Pinkerton després del casament, encara que posteriorment té un fill seu i espera la seva tornada amb paciència infinita. Pinkerton torna per fi al Japó, però casat amb una dona del seu país i amb la intenció d'emportar-se el nen, cosa que causa tal dolor a Cio Cio San que opta per llevar-se la vida.

Una popular i emblemàtica òpera de Puccini

Puccini es va inspirar en melodies folklòriques japoneses per crear la seva partitura de Madama Butterfly, que va decidir escriure després de veure una obra de títol homòleg dramatitzada per David Belasco Londres. El compositor va proclamar la seva intenció de representar "un veritable Japó", malgrat que mai va visitar el país, assistint a les actuacions de la cèlebre actriu japonesa Sadayakko a Milà i buscant consells sobre cançons populars japoneses mentre treballava a la seva partitura. Encara que l'estrena de l'òpera a Milà el 1904 va ser mal rebut, Puccini la va revisar per a representacions a Brescia aquest mateix any, i va ser rebuda amb gran èxit. Madama Butterfly aviat es va convertir en una òpera molt popular entre els intèrprets i el públic, i segueix sent una de les obres més estimades i representades de Puccini en l'actualitat. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!