“El Tatxo ha estat molt valent avui”, ha comentat a mitja veu un càrrec del Govern amb cara de som-hi que no estat res. Tatxo Benet, soci gestor del Grup Mediapro, n’ha dit de grosses al Fòrum del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, aquest dimecres. Com aquesta: “si un dia totes les cadenes espanyoles i les plataformes com Netflix emeten en català, l'endemà caldria tancar TV3, perquè hauria perdut la seva funció principal”.

A preguntes de dos assistents al fòrum, ha respost de bon humor que no cal fer d’aquest debat “una discussió de catalans, capaços de posar-nos a discutir què hem de fer de TV3 quan la resta de plataformes emetin en català. Encara no hi som, aquí, i això no passarà mai”. Si arriba aquest moment, però, “seré el primer a signar pel manteniment de la cadena pública”, ha dit.

Benet no és un qualsevol. Mediapro, fundada el 1994, és una d’aquelles multinacionals catalanes massa poc conegudes: és la productora audiovisual líder a Europa, factura 1.500 milions, fa 129 milions de beneficis (2015), té 33 seus arreu del món i 4.300 treballadors. Benet i el seus socis Jaume Roures i Gerard Romy són els amos del 33,2% del grup. Els altres dos accionistes de referència són WPP-Torreal (23,45%) i Televisa (19,89%).

Potser Benet volia provocar el públic. Potser se sentia en petit comitè. Potser volia encetar un debat necessari. Potser tot alhora. El cas és que, sense cap agror, ha triat dir allò i, per paga, més endavant, ha afegit això: “els que manen a TV3 es creuen més importants que el projecte que fan, pensen que TV3 està feta perquè ells hi treballin o la gestionin. Quan et creus que ets més important que el teu client és quan la cosa va malament”.

Eina potent

Sense drama, ha estat valent, certament. En recordar els inicis de TV3 —on ell hi va ser— i el projecte que la justificava (“l’eina més potent que té la llengua catalana”), s’ha queixat dels que la volen disminuïda i menor. “Ens hem deixat arravatar la justificació, que no és més que la normalització de la nostra llengua. Al principi ningú no la posava en dubte i ara tots plegats hem caigut en la trampa perquè no l'hem sabut gestionar bé, no li hem donat a les persones la sensació que ens gastem els diners de la manera adequada, uns diners que la gent es vol gastar”.

L’home de Mediapro ha avisat tothom: “tenir TV3 demana sacrificis. A la gent li ha de costar diners, crec que això ho entén tothom”.

L'audiència de TV3 baixa, ha afegit, per reblar tot seguit: “L'audiència només es redueix per una sola raó: perquè els teus continguts són pitjors que els dels altres. I els bons continguts volen diners”. Solució? “Posar els diners on tenen incidència en la pantalla i no dedicar-los a altres aspectes no relacionats amb el que es veu en pantalla”. Ha escombrat cap a casa.

Exigir el català

Benet ha insistit que cal que la gent exigeixi a les plataformes audiovisuals clàssiques (Atresmedia, Mediaset) i les noves (les anomenades over the top, OTT, com Netflix o Amazon) que emetin en llengua catalana. “La gent ho ha de demanar. Aquestes empreses són molt sensibles al públic. Tenim el dret a demanar-ho. Les OTT no han de suposar un retrocés sobre la situació actual [de l’audiovisual en llengua catalana]”.

El futur de les productores audiovisuals passa per adonar-se que “la tele ja no és un electrodomèstic” i enfocar-se a “fer arribar continguts al públic, que els pot rebre per multitud de plataformes. Les plataformes s'han multiplicat i inclouen Twitter, Facebook Live, Snapchat... Nosaltres no fem tele, fem continguts per fer-los arribar a la gent de la manera que més els interessi”.

La seva conclusió és que la multiplicació i diversificació de plataformes afavoreix la producció de continguts. “El 2017, les grans plataformes audiovisuals dels EUA, com HBO, Amazon o Netflix, invertiran en continguts uns 30.000 milions de dòlars. Hi ha una fam de continguts enorme i nosaltres els en volem servir”, ha assenyalat.

“Tenim més pantalles i canals que mai i demanen molts continguts, també aquells que abans no tenien producció i distribució [ha citat els audiovisuals generats per privats que circulen per xarxes socials com YouTube]. Més plataformes, més pantalles, més públics [vol dir] més necessitats de continguts adequats per cada plataforma”.

Desafiaments

Benet i Mediapro veuen el moment com una oportunitat colossal.

Ha explicat que Mediapro té una gran potència com a productora de continguts, gestió de drets i oferta de serveis tècnics, però ara el seu interès per obrir-se a les grans plataformes internacionals, com ara Netflix o HBO, amb producció feta a l’Estat espanyol.

Mediapro calcula que el negoci internacional ja suposa prop del 40% de la seva facturació. Un exemple del que fa és Canal F1 Latin America, un senyal de pagament que emet 24 hores al dia, es realitza des de Barcelona i ja té onze milions d’abonats.

Ara el repte va més enllà. “Volem produir sèries tan bones com les que ens arriben dels EUA o de Dinamarca” i per això el grup té en el punt de mira a productors com Steven Johnson (The Colbert Report), l’argentí Daniel Burman (Diarios de motocicleta, El abrazo partido), Ran Tellem (Homeland) i també locals com Dani Écija (Águila Roja, Aída), ha dit.