Aquest 13 de setembre, una de les icones més reconegudes del món dels videojocs, Super Mario, celebra 40 anys des del llançament del títol que va iniciar-ho tot: Super Mario Bros.. Publicat el 1985 al Japó per a la consola Famicom (coneguda com a NES a Europa), el joc no només va marcar l’inici de la saga més venuda de la història, sinó que també va contribuir a recuperar una indústria que es trobava en crisi. Quatre dècades després, el popular lampista italià continua sent un referent cultural i comercial arreu del món.
Amb motiu de l’aniversari, Nintendo ha emès un nou Nintendo Direct en què ha anunciat diverses novetats. Entre les més destacades, hi ha la reedició dels aclamats Super Mario Galaxy i Super Mario Galaxy 2, que arribaran el 2 d’octubre en format físic i digital per a Nintendo Switch i la futura Switch 2. Els jocs, considerats dues de les millors aventures 3D del personatge, es reediten sense millores tècniques ni continguts addicionals, i es comercialitzaran a preu complet, fet que ha generat certa divisió d’opinions entre els fans.
La selecció d’aquestes dues entregues no sembla casual: també s’ha confirmat que la pròxima pel·lícula animada de Mario portarà per títol Super Mario Galaxy i s’estrenarà el 3 d’abril de 2026. Aquest nou film serà la continuació de Super Mario Bros: La Pel·lícula (2023), un èxit rotund amb més de 1.361 milions de dòlars recaptats a escala global. Amb aquest moviment, Nintendo continua apostant per una estratègia transmedia que reforça la seva marca a través de diversos canals com el cinema, els parcs temàtics i el marxandatge.
Tot i que molts esperaven una entrega completament nova per commemorar els 40 anys del personatge, la companyia ha optat per un homenatge nostàlgic, que també inclou l’arribada de Super Mario Wonder a Switch 2 i dos títols nous: Mario Tennis Fever i Yoshi i el llibre misteriós.
De Jumpman a icona global
Abans del llançament de Super Mario Bros., el personatge ja havia aparegut l’any 1981 sota el nom de Jumpman en el joc Donkey Kong. El seu creador, Shigeru Miyamoto, va veure el potencial del personatge i, juntament amb l’equip de Nintendo Amèrica, li van donar el nom de Mario, inspirat en Mario Segale, el propietari de les oficines de la companyia als Estats Units. El seu aspecte (bigoti, gorra i mono de treball) va néixer de limitacions tècniques, però ha esdevingut reconeixible arreu del món.
Amb Super Mario Bros., Nintendo va innovar amb pantalles de desplaçament lateral, potenciadors, música memorable (composta per Kōji Kondō) i mecàniques que van definir els jocs de plataformes. La fórmula va funcionar i, des d’aleshores, Mario ha protagonitzat més de 200 jocs i venut més de 800 milions de còpies, convertint-se en la franquícia més exitosa de la indústria.
Un llegat en constant evolució
Cada generació de consola ha portat una nova entrega principal: Super Mario World (SNES), Mario 64 (N64), Sunshine (GameCube), Galaxy (Wii), 3D World (Wii U), Odyssey (Switch)... I en paral·lel, la saga s’ha expandit amb èxits com Mario Kart, Mario Party, Super Mario Maker o les múltiples aventures derivades dels personatges secundaris, com Luigi, Peach o Yoshi.
Avui dia, Mario no només salta entre plataformes: viu als parcs temàtics, triomfa als cinemes i continua renovant-se per a cada nova generació de jugadors. I encara que aquest 40è aniversari no hagi vingut acompanyat d’un llançament inèdit, deixa clar que la icona de Nintendo continua en plena forma... i que encara li queda molt camí per recórrer.