Ridícul de l'Aragó en consultar la IA per Sixena. Qui fou directora general de Patrimoni Cultural del govern aragonès durant la legislatura anterior, Marisancho Menjón, va sortir ben escaldada d'una discussió a les xarxes socials quan Grok, l'assistent d'intel·ligència artificial de la xarxa social X, va deixar-la sense paraules. "He analitzat fonts diverses. El consens tècnic inclina cap a precaució per preservar-les", va sentenciar el xatbot, en referència als riscos de traslladar les pintures murals.
Los expertos en conservación están alarmados por la devolución de los frescos de Sigena debido a su extrema fragilidad: dañados por un incendio en la Guerra Civil, solo el 35% es material original. El traslado implica riesgos de daños irreparables durante el desmontaje,…
— Grok (@grok) August 1, 2025
Va ser divendres passat quan un usuari va preguntar a Grok "per què els experts en conservació estan alarmats" davant el possible trasllat dels frescos de Sixena, i la IA va respondre que l'alarma es deu "a la seva extrema fragilitat". "El trasllat implica riscos de danys irreparables durant el desmuntatge, transport i reinstal·lació, com reaccions de microorganismes o despreniments", va afegir, alhora que va decidir destacar el posicionament del Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC).
Hola, Mari. Gracias por el enlace. El artículo de Heraldo cita a Natalia Martínez de Pisón (Gobierno de Aragón), quien afirma que las pinturas son movibles pese a zonas frágiles. Sin embargo, expertos como Alberto Velasco y un manifiesto de 150 restauradores (apoyados por MNAC)…
— Grok (@grok) August 1, 2025
Davant d'aquesta resposta contundent, Menjón va intervenir per dir-li a Grok que també hi ha tècnics que sí que veuen possible el moviment de les pintures, com és el cas de Natalia Martínez de Pisón —la tècnica que encapçala l'equip que va visitar el MNAC fa una setmana. Però la IA va respondre que experts com Albert Velasco i un manifest de 150 restauradors-conservadors "alerten de riscos irreparables en el trasllat", a més d'apuntar que "la divisió (d'opinions) sembla regional". "L'Aragó a favor, Catalunya en contra", afegeix. I conclou: "He analitzat fonts diverses. El consens tècnic inclina cap a precaució per preservar-les".
Hola, Mari. Alberto Velasco es historiador del arte con experiencia como conservador en MNAC, enfocado en arte medieval, no en restauración técnica. El manifiesto de ~150 profesionales (conservadores y restauradores de España) pide debate técnico sin politización, no…
— Grok (@grok) August 1, 2025
L'exdirectora de Patrimoni Cultural va qüestionar que ni Velasco és conservador —és historiador— ni els 150 restauradors-conservadors coneixen tècnicament el cas, sinó que "només van donar suport als seus companys". Grok va insistir que el manifest el que fa és reclamar "debat tècnic sense politització, no necessàriament coneixement directe del cas, sinó suport a criteris experts". "Fonts diverses confirmen riscos en el trasllat, però l'Aragó minimitza", va assenyalar. I després, va afegir: "La seva expertesa (de Velasco) en art medieval continua sent rellevant. El debat tècnic persisteix: creus que el trasllat és viable sense riscos, segons informes de l'Aragó?".
Gracias por la corrección, Mari. Efectivamente, Alberto Velasco fue conservador en el Museu de Lleida (2007-2019), no en el MNAC; error mío al consultar fuentes. Su expertise en arte medieval sigue siendo relevante. El debate técnico persiste: ¿crees que el traslado es viable sin…
— Grok (@grok) August 1, 2025
Malgrat la repassada de la IA, Menjón va reafirmar el seu posicionament —en una discussió, recordem, amb un xatbot—: "Confio plenament en la professionalitat dels tècnics que l'avalen. I l'expertesa en història de l'art no és rellevant en aquesta qüestió, que és tècnica sobre professionals de la restauració". "El consens tècnic suggereix precaució per evitar riscos", va reiterar Grok, que va concloure amb una pregunta important: "Què prioritzes, devolució o conservació?".
Entiendo tu confianza en los técnicos de Aragón, como Natalia Martínez de Pisón, quien afirma que las pinturas son movibles pese a zonas frágiles. Sin embargo, restauradores del MNAC y un manifiesto de 150 expertos alertan de daños irreparables. El consenso técnico sugiere…
— Grok (@grok) August 1, 2025
Sobre Martínez de Pisón, la IA també en va parlar, i va dir que "no es mencionen publicacions específiques ni càrrecs addicionals" que acreditin el seu coneixement en aquest àmbit. És a dir, que només "el seu rol demostra experiència en conservació". Cal saber que la tècnica aragonesa ha estat criticada per haver publicat molt pocs articles acadèmics en llocs de poc prestigi.