Remedios Zafra ha aconseguit el 45è Premi Anagrama d'Assaig amb El entusiasmo. Precariedad y trabajo creativo en la era digital, presentat amb el pseudònim Regina Reina de la Escalera. El manuscrit, que ha destacat entre els 104 manuscrits presentats des de tretze països ha obtingut el premi de 8.000 euros. El jurat estava integrat per Jordi Gracia, Chus Martínez, Joan Riambau, Daniel Rico i l'editora Silvia Sesé. Un llibre que ha estat definit per aquests com "una denúncia" sobre l'autoexplotació dels joves creadors. La mateixa autora apunta que es tracta d'una obra que posa en contacte la literatura, l'antropologia, l'art... El llibre premiat s'editarà, a l'editorial Anagrama, al novembre.

Creadors entrampats

El jurat ha valorat especialment, d'aquest llibre, que, amb gran originalitat i amb to provocatiu, "es submergeix en la part fosca de la creació a la xarxa". El llibre tracta d'analitzar què passa en el nostre entorn a través d'un personatge, Sibila, que en part assumeix pensaments i vivències de la pròpia autora. L'obra pretén ser un "llibre generacional" en què es vol explicar la vivència de la gent nascuda a finals del segle XX. El llibre es centra en la situació dels creadors en diferents àmbits, condemnats a treballar per entusiasme i absolutament precaritzats: condemnats a no veure reconeguda la seva feina. Gent que espera situar-se però al llarg del temps es va consolidant la seva precarietat. Zafra, malgrat tot, afirma que la culpa de la precarització en bona part dels propis implicats, que valoren més l'entusiasme que la pròpia professionalitat. Segons Jordi Gracia és un llibre "Contra l'entusiasme autodestructiu". 

Frustració

Remedios Zafra afirma que aquest llibre, com tot assaig, sorgeix de la vocació d'aprofundir en els temes i de trobar-los matisos, i no de simplificar, ja que critica asprament la superficialitat de la societat digital, on es valora allò més breu i menys matisat. L'autora, amb aquesta obra, tenia la voluntat d'escriure un llibre dirigit cap a tota la gent que ha sentit una gran frustració en veure que els seus somins creatius han fracassat per la crisi. La xarxa ha potenciat un munt de creadors, que pengen les seves obres a internet i que somnien en convertir la seva vocació en un treball creatiu. I això provoca ansietat en els implicats al món artístic, al creatiu o a l'acadèmic (perquè Remedios Zafra, que és professora universitària, formula dures crítiques cap al món de la recerca i el conjunt del món acadèmic). 

Entusiasme culpable

Zafra assegura que aquesta precarietat acaba fent perdre la creativitat i la llibertat dels creadors. Els subjectes que han de crear i investigar acaben enfrontats per fórmules competitives. Una visió que l'autora defineix com "feminista", perquè les dones són les més afectades per la precarització i perquè la crisi ha fet que l'Estat delegués en elles la cura dels familiars. En definitiva, el relat de moltes vides que mai acaben de materialitzar-se i que es perllonguen indefinidament en la precarietat. Probablement, Zafra ho coneix bé per la seva pròpia experiència i per la de molts dels seus companys.

Mals temps per al pensament

Zafra es mostra molt crítica amb la marxa del món modern. La velocitat i l'excés d'informació de l'era digital són, per a Zafra, elements determinants que impedeixen la "parada reflexiva" que permet pensar. Uns temps, els actuals, en què cadascun reforça el seu pensament sense conèixer el de l'altre. Les xarxes reforcen el que ja pensem. Aquest llibre, és també una reivindicació d'una cultura (i d'una acadèmia) centrada menys en la productivitat basada en criteris quantitatius i més concentrada en la renovació ideològica. Una aposta per una cultura (i per un món) millor.

 

Fotografia de portada: Remedios Zara i l'editora d'Anagrama Silvia Sesé.