L'actriu Anna Karina, icona de la "nouvelle vague" i musa del director Jean-Luc Godard, ha mort a París als 79 anys a conseqüència d'un càncer. La mort de la intèrpret, d'origen danès, es va produir ahir dissabte, segons ha indicat el seu agent a mitjans francesos.

Karina, que en realitat es deia Hanne Karin Blarke Bayer i que va néixer a Copenhaguen el 22 de setembre del 1940, va rodar set pel·lícules amb Godard, i en va ser parella als anys 60. També va fer carrera de cantant, en particular al costat de Serge Gainsbourg. "El cinema ha perdut una de les seves llegendes", ha indicat a través de Twitter el ministre de Cultura francès, Franck Riester. El rostre pàl·lid de Karina va protagonitzar el cartell del Festival de Canes en l'edició del 2018, en una foto del rodatge de Pierrot le fou, de Godard, el 1965.

Criada al costat del seu avi, l'actriu va conrear una imatge de fragilitat que va portar a París quan encara era adolescent, amb la voluntat de fer d'actriu i per fugir de la seva mare. Amb 17 anys va fer de model per a anuncis de publicitat fins que va entrar en contacte amb la dissenyadora Coco Chanel, que li va aconsellar que adoptés el nom d'Ana Karina. Va ser en aquest ambient on Godard es va fixar en ella i li va proposar un paper a À bout de souffle, però no el va acceptar. Posteriorment la va contactar perquè protagonitzés Le petit soldat, una pel·lícula sobre la guerra d'Algèria que no va veure la llum durant anys a causa de la censura gaullista al procés independentista algerià.


En el rodatge d'aquesta pel·lícula va néixer la seva història d'amor amb Godard, que va acabar en casament el 1961 i en el rodatge de set films junts, entre ells Une femme est une femme, que li va valer el premi a la millor interpretació al Festival de Berlín del 1962, però també Vivre sa vie i Pierrot le fou. La relació estreta amb Godard, segons va confessar ella mateixa, la va portar a no treballar amb els altres grans de la "nouvelle vague", com Claude Chabrol o François Truffaut, però sí que ho va fer amb directors consagrats com Cukor, Visconti, Fassbinder o Benoît Jacquot.

Potser el seu paper més emblemàtic va ser el de coprotagonista de Bande à part, també de Godard, que és la pel·lícula de capçalera del director Quentin Tarantino. El director americà es va inspirar en l'escena del ball per a la mítica seqüència de la dansa de John Travolta i Uma Thurman a Pulp Fiction.


Encara que la seva carrera d'actriu es va aturar fa anys, la de cantant va continuar gairebé fins que la malaltia li va impedir de continuar treballant. El seu últim disc, Je suis une aventurière va ser publicat l'any passat.

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat