L’artista Laia Estruch (Barcelona, 1991) ha creat Trena, una escultura sonora per a la Sala Oval del MNAC que estarà instal·lada aquest estiu, i activada des del 6 de juliol i fins al 3 de setembre. Aquesta escultura està formada per tres tubs inflables trenats penetrables i transitables de 2,2 metres de diàmetre per 35 metres de llargada. Trena, ha explicat el museu, té un caràcter performatiu i se sumarà al cos del centre per dibuixar “una nova ruta sonora, un nou camí per habitar-lo, transitar-lo i escoltar-lo”. L’escultura s’activa cada hora en punt amb una peça musical de gairebé dos minuts de durada, produïda amb la col·laboració de Xavi Lloses.
El moviment del cos, la veu i la paraula
Com explica l’artista, “en aquest espai intermedi, dins del museu i dins la ciutat de Barcelona, les persones funcionen com el flux sanguini de l’edifici”. Per la Laia Estruch, Trena és “un sistema de circulació que parteix de la morfologia de l’anomenat plexe (del llatí ‘trena’), la xarxa ramificada de vasos o nervis dins del cos humà”. L’estructura de l’escultura també s’inspira en l’estudi de l’arquitectura dels circuits automobilístics, els circuits d’atletisme i els parcs d’atraccions, i està en relació amb els recorreguts creats als subsols de les ciutats per canalitzar l’aigua o el gas, (rutes, pistes i camins tancats, dissenyats pel flux dels cossos i materials que viatgen a diferents velocitats per sota o per sobre de la terra).
En aquest projecte vull fer un pas més enllà obrint una recerca sobre el mateix cos de la veu, les seves aparicions, com un cos que no ens pertany, per a experimentar noves trobades dins del simple acte de circular i transitar a diferents velocitats dins d’un circuit i dins de la Sala Oval del Museu Nacional

El projecte va sorgir de la necessitat de l’artista d’obrir noves línies de recerca relacionades amb el moviment del cos en relació amb la veu i la paraula, forçant els seus comportaments i gestos. “En aquest projecte vull fer un pas més enllà obrint una recerca sobre el mateix cos de la veu, les seves aparicions, com un cos que no ens pertany, per a experimentar noves trobades dins del simple acte de circular i transitar a diferents velocitats dins d’un circuit i dins de la Sala Oval del Museu Nacional”, explica Laia Estruch.