Aquest vespre TV3 emet el tercer capítol de la seva nova producció, Moebius, un thriller ambientat en la Catalunya interior que pren el seus referents ens els drames criminals nòrdics. En un càsting format per veterans de l'escena i joves talents, en la ficció dirigida per Eduard Cortés destaca la tasca de la seva protagonista, Aida Oset, donant vida a la Mamen, una professora d'institut obsessionada amb descobrir la veritat rere la mort d'un dels seus alumnes.  

Com arribes a la Mamen¿
A través del càsting.

Encara has de fer càstings?
Sí. Aquest és un ofici que, encara que apareguis amb certa regularitat a televisió i sembli que les coses et van bé, has de picar pedra constantment. Els càstings, a més, no són una experiència senzilla.

Per què?
Un càsting implica molts nervis, perquè vols fer-ho bé i, lògicament, vols aconseguir la feina. En aquest cas, va estar molt bé, perquè al càsting hi era el director de la sèrie, Eduard Cortés, i també Patricia Font, que ha dirigit alguns dels capítols d'aquesta primera temporada. 

Quan vas saber que te'l donaven, el paper?
Recordo perfectament el moment, perquè m'ho van dir per telèfon. Em van trucar que conduïa. Estava tornant en cotxe a casa després d'anar a veure un espectacle al festival Temporada Alta. 

Què et va atreure del projecte?
La història, evidentment. Em va semblar molt interessant com es tocava el tema del abusos per bullying. De la mateixa manera, també és un relat molt coral ubicat en un indret molt peculiar. En aquest sentit, em recorda el cinema dels germans Coen. I per últim però igual d'important, tenia moltes ganes de treballar amb Eduard Cortes. Coneixia la seva feina i em sembla un director espectacular, però encara no havia pogut treballar amb ell. 

El de la Mamen és un d'aquells papers protagonistes que tota actriu o actor desitja fer

El teu personatge, la Mamen, és un caramel per a una actriu.
És un d'aquells papers protagonistes que tota actriu o actor desitja fer. De la Mamen el que em fascina és la seva dualitat. És un personatge que tan aviat pot ser extremadament racional i anal·lítica com passar a mostrar-se impulsiva i emotiva. 

Com t'has treballat, el personatge? Has demanat assessorament a professores o experts en bullying?
He entrat en el personatge de la Manen a través d'altres canals. Sí que he vist diverses pel·lícules centrades en el tema del bullying. 

Quines?
Hi ha una que em va impactar especialment, Después de Lucía, una pel·lícula dirigida pel cineasta mexicà Michel Franco. Però no només m'he inspirat amb pel·lícules. El mateix vestuari que fa servir el personatge ja és una manera d'apropar-te a ella. També em vaig fer una playlist amb cançons que creia que escoltaria la Mamen. 

Què sona en aquesta llista?
Molta música de guitarra. Coses com PJ Harvey, Led Zeppelin o la banda sonora de Dean Man, la pel·li de Jim Jarmush. 

La banda sonora la firma Neil Young, però és molt experimental. 
Sí, son paratges molt experimentals però que ajuden a crear l'atmosfera que vol aconseguir el director. És el que buscava jo creant aquesta llista, crear estats que m'ajudessin a donar vida al personatge.

La tens publicada en obert a Spotify, aquesta llista?
No, és d'ús privat (riures). Més enllà d'actriu també sóc músic. L'Eduard ho va saber i va creure que seria interessant que la Mamen toqués la guitarra elèctrica. És en els moments en què la toca, que s'evadeix i arriba a certes conclusions. Per això la llista tot sons grups i artistes de guitarres potents. 

Vas patir mai de bullying, a l'escola?
No, no vaig tenir cap mala experiència d'aquesta mena a l'escola. 

I posteriorment, has patit cap més d'abús a assetjament, pensava en el cas de l'Institut del Teatre i les denúncies per abusos a alguns professors. 
Jo no he patit assetjament, però en una societat patriarcal, és comú que totes les dones haguem patim abusos de poder o algun tipus de maltractament, tant en l'àmbit professional com personal.

La interpretació el que ens permet a les actrius i els actors és conèixer-nos millor a nosaltres mateixos

La interpretació pot ajudar a superar experiències com aquestes, d'assetjament i abús?
No sé si pot ajudar a superar-les però sí que puc dir que la interpretació el que ens permet a les actrius i els actor és conèixer-nos millor a nosaltres mateixos. I si coneixes les teves emocions pots conviure millor amb elles. 

Has encadenat Les de l'hoquei amb Moebius. A la primera interpretaves un personatge important a la trama, ara ets la protagonista. Molt probablement estàs vivint un dels millors moments en la teva trajectòria, oi?
Des de fora pot semblar que tot hagi vingut seguit, però no ha estat ben bé així. Vam acabar de rodar la segona temporada de Les de l'hoquei a finals de 2019 i Moebius és un projecte gestat gairebé íntegrament el 2021. De fet, tot ha anat molt ràpid perquè vam acabar de rodar el març i s'ha estrenat ara. Entre mig de totes dues sèries vaig fer l'obra de teatre La lleugeresa i altres cançons, primer a la Beckett i després a l'Atrium.

Quins projectes tens ara per davant?
Sincerament, cap. Estic esperant la següent trucada pel següent càsting. Però aquesta és la vida de l'intèrpret: avui estàs aquí i demà allà, un dia surts a tot arreu i l'endemà no.