Vint fotografies en blanc i negre transporten la sala expositiva de la Fundació Foto Colectania al menjador de Carrie Mae Weems. Acompanyant aquest conjunt d’obres entorn de la sèrie Taula de cuina (1990), hi ha catorze textos que il·lustren literàriament l’obra. Així doncs, contemplar l’exposició és com llegir una novel·la on la protagonista és ella mateixa. La història ens explica, d’una manera força creativa, el camí que segueix per conquerir l’autoestima i bastir una identitat pròpia.
Carrie Mae Weems (Portland, Oregon, USA, 1953) és una dona negra i artista activista que mira de reformular la història des de la seva vivència i la seva cultura, etiquetada com a cultura no dominant. Empra diverses disciplines com la fotografia, la performance o l’escriptura des d’un punt de vista sociopolític que eleva la veu de l’Altre a l’alta cultura. Descobrir l’empoderament que desenvolupa a partir del seu àmbit familiar planteja reflexions sobre temes tan actuals com la igualtat entre gèneres, la llibertat —entesa per l’artista com el reconeixement de la necessitat—, la maternitat, la monogàmia o l’amistat. Tanmateix, Weems sempre confia que hi haurà llum al final del túnel, i això es veu clarament en l’última fotografia de la sèrie on apareix ella al centre de la imatge nua, confiada i segura de si mateixa.
Un punt calent en un món corrupte. / Carrie Mae Weems, gentilesa de Jack Shainman Gallery, Nova York i Galerie Barbara Thumm, Berlin.
Weems no només aborda els usos i abusos de poder en l’esfera privada, sinó també en la pública. Una de les parets expositives de Foto Colectania exhibeix la sèrie I 22 milions de persones molt cansades i molt enfadades (1991), dedicada a les classes menys afavorides. Un missatge semblant trobem en la videoinstal·lació que s’exposa al MACBA. Es titula Lincoln, Lonnie and Me - A story in 5 parts (2012) i reflexiona sobre les narratives històriques i la construcció del passat. Cal dir que la directora del MACBA, Elvira Dyangani Ose, és també comissària d’aquesta exposició, una de les mostres més completes que s’han realitzat a Espanya. Aquesta mostra es titula Carrie Mae Weems. Un gran gir dins del possible i es pot visitar fins al 15 de gener a la Fundació Foto Colectania i a la Fundació MAPFRE, que ha organitzat l’exposició amb la col·laboració del Württembergischer Kunstverein Stuttgart.
Aquesta exposició constata la presència exponencial de discursos polítics en l’art contemporani. Discursos que reivindiquen la veu dels col·lectius més desafavorits, ja sigui per raça, per gènere, per conseqüències colonialistes o per altres qüestions que no haurien de suposar un problema per cap individu.