Un pinxo de barri magre que ha participat en un atracament a una joieria celebra l'èxit de l'assalt amb una gran festa amb drogues a dojo. És el moment inicial de la trama d'Efecto dominó, d'Olivier Norek (Grijalbo). Quan se'n va cap a casa, el seu cotxe té un accident i la policia el deté. Un dels agents se n'adona que duu un rellotge de luxe i l'identifica com una de les peces robades a la joieria. Òbviament, acabarà a la presó. Però aquest error de principiant, acabarà tenint conseqüències fatals, no només per al pinxo, sinó per moltíssima gent més. Un error desencadena una represàlia violenta i aquesta obre una espiral de crims. L'empresonament posa en marxa un terrorífic efecte dominó, que acaba demostrant la vella llei de Murphy: "Si alguna cosa va malament, encara pot anar pitjor".

De la policia a la literatura

Olivier Norek (Tolosa de Llenguadoc, 1975) va anar-se'n de França als 17 anys per dedicar-se a tasques humanitàries. Va estar als camps de refugiats de l'antiga Iugoslàvia, i també a la Guaiana francesa. Quan va tornar a l'Hexàgon es va incorporar a la policia i va treballar com tinent a la policia judicial, a les rodalies de París. Va passar 15 anys en aquesta feina. Ha publicat Code 93 (2014), Territoires (2015) i Efecto dominó (2016). El personatge estelar de les seves novel·les és l'inspector Victor Coste, un policia enamorat de la seva feina i sempre preocupat per protegir els seus subordinats, que constitueixen un grup tancat i molt solidari.

Clavegueres de la societat

Un dels eixos de la narració és la vida dels presos al centre penitenciari de Marveil. Norek fa una denúncia sense pal·liatius del sistema penitenciari francès i de les condicions dels centres de reclusió, on els funcionaris deixen que els presos descarreguin la seva violència cap als més dèbils, per tal d'evitar que concentrin les seves energies contra els seus vigilants. És la presó el centre de tot tipus de violències, vexacions, abusos, perversions... Enfront la presó, on la maldat és la norma, el món exterior és molt més ambigu. Allà fins i tot entre els delinqüents hi ha grans sacrificis i mostres de lleialtat, amor i tendresa. D'aquesta forma, Efecto dominó acaba convertint-se en una reflexió sobre les lògiques de l'odi i de l'amor, en la que les fronteres entre el bé i el mal es dilueixen.

Trama rodona

Una de les millors qualitats d'aquesta obra és la solidesa de la trama. L'autor combina diverses subtrames, a través de les quals descriu mons ben diferents: la presó de Marveil, com a representació del submón més sinistre; una unitat de policia, on s'explora les relacions de solidaritat entre els seus membres; la cúpula de la policia, on domina la deshumanització de la burocràcia; la màfia corsa, on les lleialtats són nibelungues; la relació de parella de l'inspector Victor Coste, que és insatisfactòria per a ambdós... Norek assoleix sincronitzar les subtrames amb la precisió d'un rellotge: aconsegueix que tots els personatges segueixin el ritme que imposa a la narració i que manté fins al final, no deixant cap cap per lligar. La història, malgrat tot, hauria guanyat amb un to no tan moralitzador.