El festival de documentals DocsBarcelona, que es es va celebrar la setmana passada, va superar els 10.000 espectadors i va establir un nou rècord d'assistència. No es tenen les dades definitives de públic, però se sap que un 25 % dels espectadors van optar per veure les pel·lícules mitjançant FILMIN, mentre la resta va decidir fer-ho directament a les sales de cinema.

Els premis

Una producció argentina, La familia chechena, de Martín Solá, ha guanyat el premi DocsBarcelona TV3 a la millor pel·lícula, el principal premi de la secció oficial del festival, dotat amb 5.000 euros. El documental estudia la resistència dels sufís txetxens a partir de les seves danses rituals. El 2013 Martín Solá ja havia rodat Hamdan, un documental sobre els palestins, i vol tancar aquesta trilogia sobre els pobles oprimits amb una nova pel·lícula sobre el Tibet. 

Desaparicions a l'Amèrica Central

El jurat de la secció oficial també ha concedit una menció especial a El cuarto de los huesos, de Marcela Zamora, una producció salvadorenca-mexicana sobre la violència quotidiana a El Salvador. Aquest documental també ha obtingut el premi Amnistia Internacional Catalunya. Es tracta d'una pel·lícula molt dura: el director acompanya un forense salvadorenc en la seva tasca quotidiana: l'acompanya a explorar fosses, on hi ha restes de víctimes de diferents crims, però també a la morgue, on s'hi conserven nombroses restes que mai no reivindicarà ningú.

Una història de transexualitat

El darrer premi de la secció oficial ha estat per Call me Marianna, una producció polaca de Karolina Bielawaska, que explica la història d'un home, que als 40 anys, decideix canviar-se de sexe, tot i que això li suposa un trencament amb tot el seu entorn. Call me Marianna, el primer llargmetratge de Bielawaska, ja havia guanyat sengles premis als festivals de Locarno i Cracòvia.

Triomf de Paciente a la secció ibèrica

Aquest any, el DocsBarcelona estrenava una nova secció, Latitud, dedicada als documentals d'Espanya, Portugal i l'Amèrica Llatina. S'ha imposat el documental Paciente, de Jorge Caballero, un retrat del sistema mèdic colombià i de les dificultats que tenen els usuaris per tenir-hi accés. El jurat ha donat una menció especial a un documental català, Metamorphosis, de Manuel Pérez, que tracta sobre la victòria de Barcelona en Comú a través de la visió d'una jove, la Laia. Aquesta pel·lícula també ha obtingut el Premi del Públic.

Els altres premis

El premi DOC-U, destinat a la producció documental de les universitats catalanes ha premiat Soleá, els néts dels altres catalans, sobre els descendents dels immigrants andalusos que van arribar a Catalunya als anys cinquanta i seixanta. El premi Docs & Teens, per a documentals exhibits entre joves, ha estat per Joana Biarnés, una entre tots, un documental sobre aquesta fotoperiodista catalana. El premi Pro-Docs, destinat al millor documental televisiu català del 2015, l'ha obtingut Las sinsombrero, un documental que tracta d'entendre les figures femenines espanyoles clau de la primera meitat del segle XX.

 

Fotografia de portada: La família chechena, de Martín Solá.