El Festival Castell de Peralada ha viscut aquesta passada nit el colofó final a una de les edicions més especials de la seva història amb l’espectacle Ballet for Life (o Le Presbytère...) del Béjart Ballet Lausanne amb dos grans noms de l’escena internacional com son William Christie i Javier Camarena.

Una sonata ambiciosa

Després d'una edició cancel·lada per culpa de la pandèmia de covid19, el Festival Internacional Castell de Peralada s'ha retrobat amb el seu públic el passat 16 de juliol amb el Béjart Ballet Lausanne

Ha estat, la d'aquest 2021, una edició ben especial per ser la de la tornada a la (d'alguna manera) normalitat i per haver estat un sentit homenatge a la memòria d'Artur Suqué, patriarca de la família Suqué Mateu i fundador juntament amb la seva dona, d'aquesta cita ineludible de l'estiu empordanès, que ben aprop va estar de no celebrar-se. 

Les notes finals del Festival Castell de Peralada 2021 han començat a sonar a última hora de la tarda d'aquest diumenge amb William Christie i el conjunt instrumental Les Arts Florissants han interpretat a l’església del Carme - que lluïa una decoració floral campestre-, un programa Händel que ha començat amb Sonata en trio en do menor HWV 386a. També s’hi ha pogut escoltar la Sonata en trio en si bemoll major HWV 388, precedida per Duetto da Camera "No, di voi non vo' fidarmi" HWV 189 amb les veus de les sopranos Jessica Niles i Shaked Bar, les quals han interpretat la cantata Aminta e Fillide, HWV 83.

caramena peralada 2
El tenor Javier Camarena és una de les veus més sublims de la lírica actual. Foto: Miquel González – Shooting 

Estrenada a Roma per un jove Händel, és una de les cantates  més ambicioses del compositor anglès d’origen alemany. Representada per primera vegada a la Roma del 1708 com a part de les celebracions organitzades per l’Acadèmia de l’Arcàdia i a la qual el mateix Händel va estar associat durant un temps, la pastoral Aminta e Fillide es va concebre per a dues sopranos, tres violins, viola i baix continuo. El text, del que no es coneix el seu autor, ens parla de l’amor del pastor Aminta cap a la nimfa Fillide; un clàssic drama d’amors i desamors de l’època entre pastors, nimfes, de vida plaent i final feliç. La peça s’estructura sobre la base de diverses àries, enllaçades amb recitatius i un duet, i compta amb un efectiu cop teatral, interrompent l’obertura amb un primer passatge vocal a “Arresta!” per dotar de gran dimensió dramàtica el conjunt de la peça.

Christie i Les Arts Florissants, que ocupen el podi del barroc més exquisit, han fet gala de la seva mestria amb una impecable interpretació a la que el públic ha respost amb una gran ovació. Aquesta actuació, enregistrada pel canal Mezzo, serà retransmesa a la tardor per la plataforma internacional de música clàssica i dansa.

Una gran nit

A continuació, l’Auditori Parc del Castell acollia la gala lírica del 35è aniversari del Festival amb un concert a càrrec del tenor mexicà Javier Camarena i Riccardo Frizza al capdavant de la Orquestra i Cor del Gran Teatre del Liceu. Iniciat el concert amb la introducció amb cor de l’òpera Lakmé de Delibes, el tenor, coronat com a Millor Cantant Masculí pels International Opera Awards 2021, ha arrencat amb l’ària “Prendre le dessin d’un bijoux… Fantaisie aux devin mensonges…” també de Lakmé.

El concert ha continuat amb Ah cette voix quel trouble… Je crois entendre encore… de Les pêcheurs de perles de Bizet i Com’è gentil de Don Pasquale de Donizetti de qui també ha interpretat È fia ver, tu mia sarai… Non può il cor, non può la mente…” de Betly, ossia la capanna svizzera.

caramena peralada
Javier Camarena ha tancat l'edició d'aquest 2021 del Festival Castell de Peralada. Foto: Miquel González – Shooting 

De Mozart, el tenor de veu d’or, ha interpretat les àries “Ich baue ganz auf meine Stärke…” de Die Entführung aus dem Serail (El rapte del serral) i Dies Bildnis ist bezaubern schön…” de Die Zauberflöte (La flauta màgica). Camarena arribava al final del concert, que s’ha desenvolupat sense pausa, amb les àries Che gelida manina de La Bohème i Ah mes amis… Pour mon ame… de La fille du Régiment. Arribades les propines i amb un públic totalment rendit als seus peus, Camarena ha interpretat La donna è mobile i el cor i l’orquestra el Va pensiero de NabuccoCamarena ha seguit amb el meravellós bolero 'Contigo en la distancia' César Portillo de la Luz, que el tenor ha dedicat a la seva família. Gran nit dels cossos estables del Liceu sota la batuta de Riccardo Frizza.

El concert que s’ha retransmès en directe i simultàniament per Catalunya Música i Catalunya Ràdio amb un programa especial de la mà dels Homes Clàssics, Albert Galceran i Perdo Pardo, ha estat també enregistrat per Tv3 i es podrà veure en un futur pel canal 33.