CaixaForum presenta, a partir del divendres 4 de novembre i fins al 5 de febrer, l'exposició Un Thyssen mai vist, en la qual es mostren 63 obres fonamentals de la col·lecció Thyssen; 42 d'aquestes no s'havien pogut veure mai a Barcelona. Es tracta d'un recorregut complet per la història de l'art, des del segle XIII fins a finals del segle XX, amb autors tan destacats com El Greco, Jan Bruegel, Picasso o Kandkisnki. És la primera vegada que el museu madrileny cedeix una quantitat tan gran d'obres per a una exposició. Amb aquesta exposició vol traslladar a Barcelona la celebració dels 25 anys de l'obertura del Museu Thyssen-Bornemisza, que se celebrarà l'any proper.

Gèneres

Guillermo Solana, comissari de l'exposició i director artístic del Museo Thyssen-Bornemisza de Madrid, que ha passat per Barcelona per presentar Un Thyssen mai vist, ha destacat que les 63 pintures es presenten en un ordre inèdit. Hi ha 6 seccions, de caràcter temàtic: n'hi ha una dedicada a l'art religiós, l'altra a les representacions de la ciutat, una exclusivament dedicada a les natures mortes, els retrats tenen el seu propi apartat... Així s'estableixen interessants analogies entre pintors de períodes i geografies llunyans: El Greco comparteix sala amb Fra Angelico i amb Marc Chagall, Picasso amb Ticià, Jan Bruegel amb Gustave Courbet i Camille Pissarro amb Wassili Kandkinski. Una forma prou interessant de trencar amb les anàlisis limitadores per estils i orígens.

Obres dels grans

El CaixaFòrum acull, en aquesta exposició, pintures de mestres de primera línia, del Greco a Marc Chagall. Potser no són les imatges més emblemàtiques d'aquests artistes, però suposen una possibilitat única per al públic barceloní d'apropar-se a obres representatives d'alguns grans artistes. De Marc Chagall se n'exposa una sublim La Mare de Déu del poblet; de Raffaelle Sanzio, Retrat d'un jove; de Peter Paul Rubens, Retrat d'una dama jove amb un rosari; de Rembrandt, un dels seus Autoretrats; de Picasso, l'Arlequí amb mirall; de Cézanne una natura morta... 

Els imprescindibles

Entre els pintors més propers, l'exposició inclou un sublim Sant Jeroni penitent de Josep Ribera (del 1634), amb un tenebrisme que l'emparenta amb el Caravaggio. Edward Hopper, un dels introductors del realisme als Estats Units, presenta Habitació d'hotel, una obra emblemàtica. Alberto Giacometti és representat per un inquietant Retrat de dona. De Salomon Jacobsz. van Ruysdael se'ns ofereix una magnífica pintura de maduresa: Velers al costat d'un poblet. De Michele Marieschi, un pintor italià del XVIII que va morir als 32 anys, se'ns mostra una de les seves millors pintures venecianes: El gran canal amb Santa Maria dalla Salute. Camille Pissarro és representat per una obra de la seva darrera època: Rue Saint-Honoré a la tarda. Efecte de pluja. I el fotorealisme nord-americà hi és present mitjançant un quadre de Richard Estes, Cabines telefòniques.

Una col·lecció excepcional

August Thyssen (1842-1926) va ser el creador de la col·lecció; fins i tot va mantenir correspondència amb Auguste Rodin, a qui li va comprar set de les seves escultures. El seu fill Heinrich, el primer baró Thyssen-Bornemisza (1875-1947), va multiplicar la col·lecció amb la compra de moltes obres en pocs anys; el 1930 ja va exposar la seva col·lecció a la Neue Pinakothek de Munic. A la mort de Heinrich, el 1947, els seus fills es van repartir la col·lecció, amb el que es va posar en perill la seva continuïtat. Però el fill petit, Heini, va decidir reconstruir la col·lecció i orientar-la principalment cap a l'art modern i contemporani. Amb la mediació de Carmen Thyssen, el 1992 es va inaugurar a Madrid el Museo Thyssen-Bornemisza, amb la voluntat de mantenir una col·lecció agrupada i posar-la a disposició del públic. Algunes de les peces de la col·lecció s'exposen al Museu Nacional d'Art de Catalunya, a les seccions de gòtic, Renaixement i barroc.

Activitats

L'Obra Social La Caixa ha publicat un complet i acurat catàleg de l'exposició, amb textos de Guillermo Solana i Marta Ruiz del Árbol. A més a més, ha organitzat un cicle de conferències sobre la col·lecció Thyssen-Bornemisza. I, com de costum, ofereix visites guiades per al públic en general i visites comentades per a escolars. Aquestes són, sens dubte, molt convenients: és obvi que aquesta exposició té una clara utilitat a nivell educatiu, perquè els 63 quadres que es presenten permeten un recorregut ràpid i gairebé complet per la història de l'art occidental. I pels temaris d'Història de l'Art de batxillerat, també.