La línia és l'element central de moltes fotografies. Per això, la Fundació Foto Colectània ha volgut dedicar-li l'exposició La bellesa de les línies. Fotografies de la col·lecció Gilman i González-Falla. Aquesta exposició, que s'inaugura aquest dijous, es composa de 120 fotografies de fotògrafs de períodes i estils molt diferents. Hi ha grans noms de la fotografia, però en aquest cas no s'intenta tant destacar la individualitat de cada fotògraf i la seva oba, sinó fer una perspectiva conjunta en què les fotografies dialoguen entre elles i ofereixen noves lectures. Aquesta exposició ha estat produïda pel Musée de l'Elysée de Laussane, un dels principals centres d'estudi i difusió de la fotografia del món. Es podrà veure, a la sala del Passeig Picasso fins al 29 de setembre. Aquesta exposició ha estat possible gràcies a la col·laboració de la Fundació Banc Sabadell.

At Sondra Gilman et Celso Gonzalez (C) Ayline Olukman

L'escala del domicili de Gilman i González-Falla, amb fotografies per arreu. © Ayleni Olukman.

La línia més enllà de l'objecte fotografiat

Tatyana Franck, comissària d'aquesta exposició juntament amb Pauline Martin, ha assegurat que va costar molt de fer aquesta exposició pel volum i la qualitat de la col·lecció Gilman / González-Falla. Davant la dificultat per a efectuar la tria, va decidir, amb la seva companya Pauline Martin, no buscar una antologia de fotògrafs més influents de la història de la disciplina, sinó fer una tria transversal, articulada mitjançant un camp temàtic. Es va decidir optar per un "viatge poètic", un "viatge oníric" a través del concepte de la línia. Franck ha afirmat que "massa sovint oblidem les línies" quan ens fixem en el conjunt d'una fotografia i que val la pena tornar a tenir-la en compte. És per això que l'exposició s'organitza a través de tres àmbits relacionats amb la forma de la línia: corbes, rectes i abstraccions.

Lewis Hine  On The Hoist  Empire State Building 1931

Lewis Hine, On the Hoist, Empire State Building, 1931.

Línies per arreu

Les fotografies que s'exhibeixen al primer àmbit de Foto Colectània mostren la fascinació dels fotògrafs per les línies rectes, sobretot en les creacions humanes. La construcció i, sobretot, la construcció de gratacels, arriba a la glorificació de la línia recta. Per contra entre les línies corbes hi tenen un paper essencial els cossos: els cossos femenins, sobretot, però també els masculins. En l'apartat d'abstraccions s'ens mostren fotografies en què l'objecte retratat queda ocult darrera les línies. Entre els fotògrafs inclosos en aquesta antologia hi ha grans clàssics, com Henri Cartier-Bresson o Edward Steichen, retratistes com Robert Mappelthorpe, surrealistes com Man Ray o Joseph Sudek o documentalistes com Bruce Davidson o Robert Frank.

Augusto Cantamessa  Breve Orizzonte  1955 (C) Augusto Cantamessa Galleria Losano  concession de Bruna Genovesio et Patrik Losano

Augusto Cantamessa, Breve Orizzonte, 1955. © Augusto Cantamessa / Galleria Losano, gentileza de Bruna Genovesio y Patrik Losano.

Més que una simple col·lecció

Aquesta exposició ha estat possible gràcies a la col·lecció nord-americana de Sandra Gilman i Terso González-Falla, dos grans col·leccionistes de fotografia, que avui han estat presents a Barcelona per a la inauguració de l'exposició. Aquesta parella disposa d'un immens fons de fotografia, i ha convertit les seves cases de Nova York i Texas en una mena de museu de la fotografia. Però tenen molt clar que no volen que les obres que han comprat es quedin bloquejades al seu domicili i fomenten la seva exposició per diferents llocs del món: "ningú pot posseir l'art. Nosaltres només en som els guardians que el custodiem per a les properes generacions", afirmen. L'exposició que ara arriba a Barcelona ja havia passat pel Musée de l'Elysée, i aquests col·leccionistes amb freqüència ofereixen fotos per a diferents mostres. "Aquesta exposició està generada per l'amor que ens inspira la fotografia", apunta la col·leccionista. Gilman i González-Falla compren molta obra artística (sobretot fotogràfica), però rebutgen qualsevol assessorament: "comprem allò que ens agrada", asseguren. Per triar una fotografia, segons González-Falla, cal "que ens toqui el cervell i la panxa", independentment de qui en sigui l'autor: "no ens importa el nom del fotògraf", assegura la parella. Fa més de 30 anys que col·leccionen imatges, però no poden parar. Asseguren que "és com una addicció". González-Falla ha volgut deixar clar que les fotografies aquí exposades van ser revelades al voltant del moment en què es va fer la fotografia, i que per tant reflecteixen les tècniques i la voluntat de la seva època.
Abelardo Morell  Book with Wavy Pages  2001(C) Abelardo Morell Courtesy of the artist and Edwynn Houk Gallery  New York and Zurich

Abelardo Morell, Book with Wavy Pages, 2001. © Abelardo Morell / Cortesia de l'artista i de la Galeria Edwynn Houk, Nova York i Zurich.

Fora de programa

Els noms dels fotògrafs convidats a aquesta exposició són coneguts per tots els aficionats a la fotografia. Entre ells hi figuren alguns dels millors artistes d'aquest camp: de Cartier-Bresson a Berenice Abbot, passant per Graciela Iturbide, André Kertész, Bill Brandt, Man Ray... El visitant hi trobarà fotografies d'una tremenda bellesa, obres mestres de la fotografia. Ara bé, el plantejament transversal de la mostra no contribueix a una visita fàcil i contextualitzada. La barreja, en un mateix àmbit, d'autors de períodes diferents i estils contraposats no ajuda a la comprensió. De fet, algunes de les imatges fins i tot, no són fàcils de definir dins aquest camp "linial" (ni són molt rectes, ni molt corves, ni molt abstractes). En acabar de contemplar aquesta tria queda la sensació que perds molt més d'allò que aprens. I, malgrat tot, val la pena passar per la Foto Colectània: no sempre es té ocasió de veure unes grans obres com aquestes.

 

Foto de portada: Laurent Elie Badessi, Man’s Back, Horse’s Back, Camargue, France, 1994. © Laurent Elie Badessi.