Malgrat que la història de Lidl té una trajectòria menor a Espanya, a poc a poc va guanyant presència. La cadena de supermercats alemanya pertany al Grup Schwarz, fundat l'any 1930. A Espanya compta amb més de 600 botigues a tot el territori.

Primera botiga a Lleida

La cadena de supermercats Lidl va desembarcar a Espanya amb l'obertura de la seva primera botiga a Lleida l'any 1994. Tot just dos anys més tard ja comptava amb un centenar d'establiments i, i aquest any 2021, assoleixen ja les 630 botigues.

A nivell mundial compta amb presència en una trentena de països, amb més d'11.000 establiments i 200 centres logístics.

Coronavirus mascareta supermercat caixera lidl - Sergi Alcàzar

Lidl / Sergi Alcazar

La companyia es defineix a si mateixa com una "cadena de distribució posicionada a mig camí entre l'hard discount (forts descomptes) i el supermercat tradicional". És a dir, bo, bonic i barat.

Origen de Lidl

L'any 1930 neix aquest imperi de la distribució. Llavors, a la localitat alemanya de Neckarsulm, té lloc la fundació del Grup Schwarz (Lidl i Kaufland), per part de la família amb l'esmentat cognom. El seu objectiu era fundar la Distribució a l'engròs d'Alimentació Schwarz, i per a això es van associar amb la família Lidl, que era propietària d'un grup a l'engròs de fruites.

D'aquesta unió neix la marca Lidl & Schwarz, que poc a poc es va popularitzar a l'Alemanya mitjançant l'obertura de botigues minoristes. Van estar operatives fins a l'any 1944, quan es van veure obligades a tancar per la Segona Guerra Mundial. L'hereu de la família Schwarz, Josef, va continuar amb el negoci familiar de la venda a l'engròs amb la fundació d'Handelshof el 1968.

Però alguns productes no es venien fàcilment, per la qual cosa va decidir obrir en supermercat de descompte a Neckarsulm en el qual vendre'ls el 1973. A la seva mort, el seu fill Dieter Schwarz es va fer amb la direcció de l'empresa i va voler espandir-se internacionalment. Per evitar connotacions negatives derivades del seu cognom (Schwarz-markt significa mercat negre) va contactar amb l'hereu de la família Lidl i va reprendre la idea dels seus antecessors.

Aquest últim li va vendre els drets per 1.000 marcs. D'aquesta forma, es va crear la marca Kaufland per als hipermercats del Grup Schwarz, mentre que Lidl quedaria per a les botigues de descompte. El negoci li va sortir rodó: Dieter Schwarz ésuna de les persones més riques del món segons Forbes, amb un patrimoni de més de 30.000 milions d'euros.